Offentlig høring af forslag til lokalplan 732 for bosted, boliger og gravplads på Trekroner Parkvej
Roskilde Byråd har på sit møde den 25. september 2024 vedtaget at fremlægge forslag til lokalplan 732 for bosted, boliger og gravplads på Trekroner Parkvej til offentlig høring.
Høring
Roskilde
26. november 2024
1. oktober 2024
Høring
Det er muligt at indsende skriftlige bemærkninger til forslaget i høringsperioden via knappen øverst på siden. Alle indkomne høringssvar fremgår nederst på siden. Høringsfristen er den 26. november 2024.
Formålet med lokalplanen er at give mulighed for, at der i området kan etableres en gravplads side om side med et nyt og moderne bosted samt et mindre boligområde med plads til 50-60 rækkehuse i 2 etager samt et fælleshus.
Bostedet vil blive et moderne og tidssvarende tilbud til borgere med kognitive handicap. Det nye bosted i Trekroner, der kan etableres med op til 40 boliger, skal erstatte bostedet Mariehusenes nuværende faciliteter i Svogerslev, der er for små og utidssvarende.
Lokalplanen har til formål at sikre, at området i fremtiden vil fremstå åbent og landskabeligt med rekreative værdier for borgere og besøgende. Lokalplanen udlægger en ny adgangsvej ind i lokalplanområdets nordlige del som kobler sig på den eksisterende Trekroner Parkvej ved den nordligste rundkørsel.
Materiale
Borgermøde
Alle interesserede kan høre mere om forslag til lokalplan 732 på borgermøde den 13. november 2024 kl. 17.00 - 18.30 på Professionshøjskolen Absalon i Trekroner. Læs mere om borgermøde og tilmelding her.
Retsvirkninger
Indtil lokalplanforslaget er endelig vedtaget af byrådet må de ejendomme, der er omfattet af lokalplanforslaget, ikke bebygges eller i øvrigt udnyttes på en måde, der kan foregribe den endelige plan. Den eksisterende lovlige anvendelse af en ejendom kan fortsætte som hidtil.
Miljøvurdering
Roskilde Kommune har truffet afgørelse om, at der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering af forslag til lokalplan 732 jf. lov om miljøvurdering af planer og programmer.
Se klagevejledningen vedrørende afgørelse om ikke at udarbejde miljøvurdering
Offentligt tilgængeligt
Vær opmærksom på, at dit høringssvar (det dokument, du indsender) vil være offentligt tilgængeligt her på siden, så snart du har indsendt det. De oplysninger, du giver nedenfor om din adresse og emailadresse, vil ikke blive vist her på siden.
Dit navn og adresse vil fremgå af det høringsnotat, som udarbejdes til den politiske behandling af sagen. Dine oplysninger vil være offentligt tilgængeligt i indeværende byrådsperiode (2022-25) og næste, dvs. i max. 8 år.
Når du har sendt høringssvaret, går svaret automatisk til sagsbehandler. Du vil modtage en kvitteringsmail på den mailadresse, du har oplyst.
Navne-/adressebeskyttelse og følsomme personoplysninger
Har du navne-/eller adressebeskyttelse skal du sende dit høringssvar via Byudvikling og Grøn Omstillings digitale post vedr. høringer (borger) og gøre opmærksom på i mailen, at du har navne-/eller adressebeskyttelse. Dit høringssvar vil efterfølgende blive vist på høringsportalen og indgå i høringsnotatet i den politiske sag med oplysning om navne-/eller adressebeskyttelse.
Hvis du oplyser følsomme personoplysninger i dit høringssvar skal du sende dit høringssvar via Byudvikling og Grøn Omstillings digitale post vedr. høringer (borger) eller Byudvikling og Grøn Omstillings digitale post vedr. høringer (virksomhed/forening). Følsomme personoplysninger er f.eks. oplysninger om politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning; helbredsoplysninger m.m. Dit høringssvar vil efterfølgende blive vist på høringsportalen og indgå i høringsnotatet i den politiske sag uden oplysning af navn og adresse.
Personoplysninger
Vi beder om dine oplysninger for at kunne behandle og vurdere høringssvarene i forhold til den aktuelle sag. Når du udfylder og sender denne formular til os, bekræfter du samtidig, at vi gerne må registrere de oplysninger, du selv har tastet ind.
Kontakt Byudvikling og Grøn Omstilling
Høringssvar (89)
Der skulle have været muslimsk gravplads, jf. udbudsmaterialet til salg af 22 grunde på Jernaldergården, Rammelokalplan 406 for Trekroner Øst, Lokalplan 528 for boliger ved Jernaldergården i Trekroner samt Lokalplan 419 for gravplads i Trekroner.
Kommunen påstår, at der ikke har været interesse for gravpladsen. Det er ikke korrekt! Korrespondance med Dansk Islamisk Begravelsesfond viser det stik modsatte. Se vedhæftede høringssvar.
Vedhæftede dokumenter
Med venlig hilsen
Stina Granzau Christensen og Morten Granzau Nielsen, Jernaldergården 18
Vedhæftede dokumenter
Jeg henvender mig angående de foreslåede ændringer i den lokale plan for vores område, som jeg gerne vil kommentere på.
Først og fremmest vil jeg gerne tilkendegive min støtte til de initiativer, der søger at forbedre vores grønne områder. Det er essentielt at værne om og udvide disse for at sikre en høj livskvalitet for områdets beboere.
Samtidig er der nogle bekymringer, jeg ønsker at fremhæve, særligt i forhold til ændringerne i trafikplanen. Der er risiko for, at de foreslåede vejføringer kan resultere i øget trafik og støj, hvilket vil påvirke vores nabolag negativt.
Specifikke punkter, jeg ønsker at fremhæve, er:
Udvidelse af vejnettet: De foreslåede ændringer kan føre til markant øget trafik i vores område.
Nye boligområder: De planlagte boliger kan belaste infrastrukturen og ændre trafikmønstrene.
Disse ændringer repræsenterer en betydelig afvigelse fra den oprindelige lokalplan, der blev lagt, da grundene ved Jernaldergården blev solgt. Ændringerne kan have vidtrækkende konsekvenser for vores lokalsamfund, herunder en forringelse af forholdene for de nordvendte boliger på Jernaldergården. Jeg vil gerne høre, hvordan kommunen vurderer disse konsekvenser og hvilke overvejelser, der ligger bag ændringerne.
En anden bekymring er den miljømæssige påvirkning. Udvidelse af vejnettet og opførelsen af nye boliger vil sandsynligvis øge CO2-udledningen og forringe eksisterende grønne områder. Det er afgørende, at kommunen holder fast i sine mål for bæredygtig udvikling, som beskrevet i klimaplanen.
Jeg finder det også problematisk, at der prioriteres grønne kiler mellem nye boligområder, men ikke mellem Jernaldergården og de kommende bebyggelser. Denne prioritering virker inkonsekvent og risikerer at forringe sammenhængen i de grønne områder.
Derudover er trafiksikkerhed et centralt emne. De foreslåede ændringer i vejnettet kan øge risikoen for uheld. Kommunen bør tage højde for potentielle farer og arbejde for at forbedre sikkerheden for alle trafikanter.
Afslutningsvis vil jeg gerne stille spørgsmålstegn ved praksis omkring finansiering af byggerier som Mariehusene. Det lader til, at salget af grunde til anden bebyggelse primært er for at finansiere nye projekter, hvilket synes at favorisere fremtidige beboere fremfor nuværende. Er det en bevidst strategi fra kommunens side? Og hvordan harmonerer dette med den grønne omstilling, som kommunen tilstræber?
Jeg vil også understrege værdien af at prioritere renovering fremfor nybyggeri. Ifølge forskning og kommunens egne retningslinjer er det ofte mere miljøvenligt at restaurere eksisterende bygninger end at bygge nyt. Dette perspektiv bør vægtes højt i fremtidige beslutninger.
Jeg håber, at kommunen vil tage disse betragtninger med i sine overvejelser og arbejde for at finde løsninger, der i højere grad balancerer hensynene til miljøet, bæredygtighed og de nuværende beboeres interesser.
Tak for opmærksomheden, og jeg ser frem til en uddybende respons.
MVH
Morten Lauritsen & Marlena Pedersen
Jernaldergården 21, 4000 Roskilde.
Vi deltog i høringsmødet med kommunen, forvaltning og borgmester, hvor de sagde, at de lægger vægt på at bevare det smukke landskab i dette område.
Det er en god ide at anlægge en muslimsk gravplads i dette område, som vi også har været stillet i udsigt af kommunen i mange år. Det er også fint, at kommunen vælger at genhuse beboerne fra Mariehusene i Svogerslev på denne grund, når deres aktuelle boliger åbenbart vurderes ikke at kunne opdateres til ordentlige forhold.
At kommunen derudover på samme begrænsede jordstykke foreslår at udstykke til 50-60 boliger virker derimod helt besynderligt og uforståeligt, netop i lyset af kommunens egne ord om, at området er unikt, og det smukke landskab derfor bør bevares.
Det klinger fuldkommen hult, at kommunen taler om bevarelse af unikke landskaber og samtidig vil bygge så tæt og så højt på så lille en grund lige op af en række boliger, hvis ejere, da de købte grundene, blev lovet, at intet ville blive bygget på netop denne grund.
Derfor gør vi hermed indsigelse imod byggeri af 50-60 boliger i 2 etager på samme lille grund oveni 40 boliger i botilbuddet og en muslimsk gravplads.
Det planlagte boligbyggeri er rammesat alt for højt med en max. højde på 9 m. Vælger kommunen at sætte max. højden ned til 5 m og 1 etage, vil kommunens indtægt muligvis gå ned, og så må en evt. udestående del af finansieringen af byggeriet af afløserbotilbuddet til Mariehusene findes et andet sted.
Endelig vil vi plædere for bevarelse af syrenhegnet langs stien, suppleret af et skovbælte ligesom i mellem de andre veje og boligområder i Trekroner, uanset om planen om byggeri af boliger fastholdes.
At det ved borgermødet 13.11. blev tydeligt, at kommunen ikke har overholdt de gældende regler ifm. det aktuelle forslag til ændring af lokalplan, bestyrker vores argumenter for IKKE at fortsætte processen med at forberede bebyggelse af området, som det blev lagt frem på mødet.
Venlig hilsen
Frank og Kirsten Bruun Jønsson
Jernaldergården 23
4000 Roskilde
1. Salg af byggegrunde under falske forudsætninger
a. Udbudsmateriale for byggegrunde samt lokalplan 528 og 406. Der fremgår følgende: ”Mod nord ligger der et område til kommende gravpladser i en bevoksning af lunde med løvtræer”
b. Dette står i skærende kontrast til forslaget til ændring af lokalplan, med et Mariehusene (ca. 40 boliger), samt yderligere 60 boliger det bebygges i op til 9 meter.
c. Hvori består respekten for den aftale, der i sin tid er indgået med købere af byggegrunde
2. Proces, demokrati og ordentlighed
a. Ved borgermødet blev det bekendtgjort at kommunens 2025 budget er betinget af et salg af byggegrunde jf. en ændring af lokalplan som endnu ikke er vedtaget. Som borger og interessent i dette, mister man tillid til demokratiet, til byrådets ordentlighed, og man må anse hele processen omkring høring, som en skinmanøvre.
3. Grønne områder
a. Hvorfor tages der i forslaget til den ændrede lokalplan ikke hensyn til eksisterende beboere? Mellem alle boligområder i Trekoner er der etableret grønne kiler, og skovbælter, men i forslag til ny lokalplan er dette helt udeladt. Der tænkes udelukkende i grønne kiler mellem rækkehusene, uden at der tages hensyn til beboere på Jernaldergården med udsigt mod nord? Med punkt 1 i betragtning virker dette ubetænksomt og urimeligt.
b. Er det ikke muligt at indgå i en form for dialog, så en ny lokalplan bliver tålelig for både Mariehusenes beboere, de 60 nye boliger, samt de beboere, der allerede bor i området? Dette med speciel tanke på 1.
Med venlig hilsen
Troels Østergaard
Jernaldergården 11
Vedhæftede dokumenter
Der skulle have været muslimsk gravplads, jf. udbudsmaterialet til salg af 22 grunde på Jernaldergården, Rammelokalplan 406 for Trekroner Øst, Lokalplan 528 for boliger ved Jernaldergården i Trekroner samt Lokalplan 419 for gravplads i Trekroner.
Kommunen påstår, at der ikke har været interesse for gravpladsen. Det er ikke korrekt! Korrespondance med Dansk Islamisk Begravelsesfond viser det stik modsatte. Se vedhæftede høringssvar.
Vedhæftede dokumenter
Hilsen
Rasmus og Line Thorkildsen
Jernaldergården 19
Vedhæftede dokumenter
Vi har vedhæftet vores høringssvar!
Vi er uenige i lokalplan 732, som vi anser rummer flere uoverensstemmelser og problematiske elementer, som vi mener bør revideres for at tage hensyn til både beboere og områdets oprindelige formål.
Vi appellerer til Roskilde Kommune om at tage vores indsigelser alvorligt og genoverveje planens udformning, så vi kan undgå en planlægning, der kun ser på boliger og kvadratmeter - læs også økonomi for at få råd til bostedet Mariehusene, uden at tage hensyn til de mennesker, der bor her i dag.
Hilsen
Rasmus og Line Thorkildsen
Jernaldergården 19
Ændringen indebærer, at det tidligere planlagte område til gravplads med parklignende karakter nu skal anvendes til opførelse af op til 60 boliger i to plan samt et Bosted til borgere med særlige behov. Denne drastiske ændring giver anledning til betydelige bekymringer og udfordringer for os, der bor i området.
Der er efter vores overbevisning så mange forhold som ikke er ordentligt belyst og analyseret. Konsekvenserne er, at Byrådet bliver ført bag lyset og træffer beslutninger på et manglende grundlag, hvilket Byrådet skal stå til ansvar for.
Dette høringssvar er opdelt i to punkter:
1) Forslag til Lokalplan 732 er ugyldig
2) Bemærkninger til forslag til Lokalplan 732
Vores høringssvar er vedlagt som PDF-dokument. Hovedpunkterne i vores høringssvar er sammenfattet nedenfor.
Vi opfordrer Byrådet og Plan- og Teknikudvalget til at trække forslag til Lokalplan 732 tilbage og genoverveje projektets udformning. En ny plan bør tage hensyn til de eksisterende beboeres rettigheder, områdets oprindelige vision og sikring af tilstrækkelige analyser og vurderinger af de sociale, miljømæssige og økonomiske konsekvenser.
Med venlig hilsen
Beboerne på Jernaldergården 24
---ooo---
Vores hovedbudskaber i dette høringssvar kan sammenfattes således. Detaljer findes i vedlagte PDF-fil og bilag som der refereres til.
1. Forslag til Lokalplan 732 er ugyldig
Vi mener, at forslag til Lokalplan 732 er ugyldigt af følgende årsager:
• Strider mod eksisterende lokalplan og udbudsmateriale: Forslaget er i strid med Lokalplan 406 og de oprindelige betingelser i udbudsmaterialet for Jernaldergården. Lokalplan 528 er tinglyst på matriklen, og dette forhold skal vurderes juridisk af Byrådet og Plan- og Teknikudvalget.
• Overskridelse af beboergrænser: Lokalplan 406 fastsætter grænser for antal boliger og beboere i området. Vi beder om en redegørelse for, om disse grænser allerede er overskredet. Hvis det er tilfældet, bør Lokalplan 732 vurderes ugyldig.
• Fejlagtig fremstilling af interesse for gravpladsen: Kommunen har oplyst, at der ikke har været interesse for etablering af en gravplads. Dette er ikke korrekt. Der har tidligere været bud på grunden, og disse bud bør offentliggøres for en korrekt vurdering.
2. Bemærkninger til forslag til Lokalplan 732
Manglende konsekvensanalyse for eksisterende borgere:
Som beboere i Jernaldergården blev vi lovet et naturrigt og tilgængeligt område med parklignende karakter. Forslaget til Lokalplan 732 tilsidesætter denne forudsætning og vil medføre betydelige konsekvenser:
• Leveforhold: Området har været præget af byggerod i over 13 år, og nu ser vi frem til yderligere 4-5 år med byggerier. Dette skaber uacceptable forhold for vores familier og børn, der oplever deres barndom omgivet af byggepladser.
• Værdiforringelse: Værdien af vores ejendomme vil falde betragteligt som følge af den foreslåede ændring i lokalplanen.
• Manglende fokus på eksisterende borgere: Lokalplan 732 indeholder ingen overvejelser om, hvordan de eksisterende beboere påvirkes, eller hvilke initiativer der skal iværksættes for at sikre en rimelig balance mellem nye og gamle projekter.
Kapacitetsproblemer og infrastruktur:
• Skole og transport: Trekroner’s nuværende skolekapacitet og trafikforhold er allerede under pres. Det er uklart, om infrastrukturen kan håndtere den forventede øgede befolkningstæthed.
• Grønne områder: Forslaget om at bygge op til det sidste åbne og grønne område i Trekroner Øst underminerer visionen om at bevare en grøn bydel med natur som omdrejningspunkt.
Uklare og ufuldstændige detaljer i planen:
• Manglende miljøvurdering: Der er ikke foretaget en miljøvurdering af forslaget, hvilket er kritisabelt, da det kan have betydelige økologiske og økonomiske konsekvenser.
• Kote-angivelse og højde: Forslagets kote-angivelse skaber risiko for, at bygninger i det nye område vil ligge markant højere end de eksisterende. Dette er uacceptabelt og skal rettes.
• Manglende grønne bælter: I modsætning til andre bebyggelser mangler forslaget et grønt bælte mellem Jernaldergården og de nye boliger, hvilket vil skabe en utilfredsstillende overgang og reducere den oplevede grønne karakter.
• Grundejerforeningsforhold: uklarhed om rettigheder og forpligtelser ifht. eksisterende grundejerforening, herunder pålæg af væsentlig økonomisk forpligtelse
Manglende økonomisk gennemsigtighed:
• Økonomiske konsekvenser forværret: Kommunens egne analyser fra 2022 frarådede projektet grundet dårlig økonomi. Siden da er byggepriser steget markant, hvilket forværrer de økonomiske udsigter.
• En studehandel: Afslutningsvist bemærker vi borgmesterens udtalelse på borgermødet om, at forslaget blev besluttet „som en studehandel på en sen nattetime”. En sådan proces er ikke bare uordentlig, men også uansvarlig, og vi opfordrer på det kraftigste til, at Byrådet revurderer deres beslutningsgrundlag.
Vedhæftede dokumenter
Vedhæftet høringssvar
Vedhæftede dokumenter
_______________________________________________________________________
Til rette vedkommende,
Kommunalpolitik fordrer i vores optik et levende demokrati. Et moderne demokrati handler om ordentlighed og at der tages hensyn til mindretal. Kun i umodne demokratier er det opfattelsen, at demokrati betyder, at flertallet har magt til at gøre hvad man vil. Og at man har et villigt bureaukrati til rådighed til at gennemføre.
Vi deltog til høringsmøde den 13/11, med det indtryk at det var en demokratisk proces, hvor berørte parter blev hørt - og at der blev taget hensyn.
Desværre blev vi hurtigt skuffede. Borgmesteren måtte bl.a. på mødet nødtvunget erkende, at der i budgetforhandlinger for 2025 allerede er budgetteret med salg af grunden. Der blev desuden på mødet rejst en række bekymringer. Den største bekymring var at berørte grundejere har købt en grund med en skriftlig og mundtlig aftale, der nu løbes fra.
Borgmesteren talte en del om demokratisk proces på mødet. Vi vil gerne indstille til, at der også tages højde for ordentlighed og etik i behandlingen.
Mvh.
Kari Glerup og Peter Brøndum, Jernaldergården 13
Vedhæftede dokumenter
1. Jeg bor i Trekroner og har altid været glad for et grønt areal som samtidigt skal danne rammer for en langsigtet og efterspurgt muslimsk gravplads-løsning.
2. Sådan en muslimsk gravplads skulle også fremme integration og ligestilling i kommunen.
3. Nærtboende borgere og børn i institutioner i området kunne nemt mærke naturen i deres dagligdagen.
Forslaget forringer de ovennævnt aspekter. Og dette på trods af at borgene var lovet for.
Derfor finder jeg forslaget uacceptabelt.
Med venlig hilsen
Den muslimske minoritet i Roskilde har længe manglet en lokal løsning til deres begravelser. En lokal gravplads er med til at skabe tryghed hos de nære familiemedlemmer i denne minoritetsgruppe. Gennem et længere og konstruktivt samarbejde mellem etniske foreninger, og Roskilde Kommunen, lykkedes det at kombinere visionen om et grønt Trekroner med gravpladsen og integration gennem Lokalplan 419.
- En lokal løsning for byens og omegnes muslimske minoritet med hensyn til deres begravelser i Roskilde
- Af hensyn til integration og ligestilling var der lovet en langsigtet løsning på begravelserne.
- At tilbyde borgerne i Trekroner et grønt areal. Flere af borgerne købte grund i Trekroner med en forventning at benytte sig af det åbne grønne naturareal i det daglige.
Det nye Forslag til Lokalplan 732, stærkt begrænser alle de tre ovennævnte intentioner i den grad at visionerne nærmest forsvinder. Arealet er blevet meget mindre med en aflang trekant form at gravplads fred kan næppe overholdes. Derudover mangler der mulighed for et kapel til gravpladsen.
Det er derfor, er vi imod realisering af Forslaget til lokalplan 732.
Med venlig hilsen
Foreningen afghansk-dansker
Roskilde
Vedhæftede dokumenter
Vedhæftede dokumenter
Jeg skriver for at udtrykke min utilfredshed med en ændring, som jeg mener er i strid med en aftale, som blev indgået ved købet af min bolig. Jeg har betalt ekstra for en bolig med en god udsigt, men nu er denne udsigt blevet betydeligt forringet som følge af byggearbejder, som I har igangsat lige uden for mit hus.
Jeg er blevet informeret om, at der skal opføres nye boliger på området foran mit hus, hvilket vil medføre, at dem, der flytter ind i disse boliger, vil have direkte indkig i min baghave. Dette er problematisk, da jeg og min familie i høj grad har værdsat den privathed og den udsigt, vi har haft, og som var en del af det, vi betalte ekstra for, da vi købte boligen.
Det føles som en overtrædelse af den aftale, der blev indgået ved købet, og jeg føler mig frustreret over, at kommunen har valgt at tillade et byggeprojekt, der forringer både min boligværdi og livskvalitet. Jeg ønsker at få en afklaring på, hvordan kommunen vil håndtere denne situation, og hvilke muligheder der er for at få opfyldt den oprindelige aftale om en god udsigt og privatliv.
Jeg håber på en hurtig og konstruktiv dialog, så vi kan finde en løsning på denne uheldige situation.
Med venlig hilsen,
wilma sofie skov østergaard
jernaldergården 11
+45 60614391
Vedhæftede dokumenter
Vedhæftede dokumenter
Bostedet til borgere med kognitive handicap lyder som en umiddelbar fin plan at tilbyde Roskildes borgere side om side med en gravplads i området der er tale om i lokalplan 732. Muslimske borgere, der er født, opvokset eller tilflyttere i Roskilde har ret til et værdigt og fredeligt hvilested, hvor den afdøde borger har etableret familie, uddannelse, arbejde og socialt netværk. Hertil har den afdøde borgers familie ret til at besøge gravpladsen i et omfang uden diverse boligblokke, rækkehuse eller fælleshuse.
Som naturlig tillæg til gravpladsen ville en kapel i øvrigt fungere fordelagtigt for dem, som ønsker at besøge gravpladsen. Det savnes i lokalplanen 732.
Vedhæftede dokumenter
Jeg er imod at fravælge en muslimsk gravplads i Trekroner, som oprindeligt lovet
Mvh Per Kristensen
Knolden 69 B
Lokalplanforslaget er uværdigt og respekterer ikke Gravpladsen fred.
Her har borgerne set frem til at kunne hvile i fred, men freden allerede brudt idet man ikke kan blive begravet tæt på ens familie som alle ønsker og har ret til.
Jeg vil derfor opfordre til en genovervejelse af lokalplanens udformning. Jeg er stærk i mod!
Khalil
Jeg skriver på vegne af min familie og venner i roskilde.
Vi er stærkt imod forslaget om at opdele den muslimske gravplads med et boligkvarter
Vedhæftede dokumenter
Vi håber, at disse bekymringer vil blive taget med i overvejelserne, og at der kan findes en løsning, der respekterer både gravpladsens og borgers værdier.
Jeg er derfor imod.
Som roskilde-borger og muslim er jeg imod lokalplanforslaget af flere årsager:
1) Man ønsker at indskrænke Gravpladsens areal betydeligt
2) Det er ikke hensigtsmæssigt at opføre beboelse og døginstitution tæt på Gravpladsen da det forstyrrer Gravpladsens fred og modvirker de sørgenes fordybelse.
3) Kapel er ikke nævnt.
Lokalplan 419 giver Gravpladsen mulighed for at bygge et kapel på 250 m2, men det er ikke nævnt i det nye lokalplanforslag.
Jeg stemmer derfor imod!
Kære Planudvalg,
Vi ønsker hermed at kommentere og fremsætte vores bekymringer vedrørende det foreslåede lokalplansforslag for Trekroner, som indebærer ændringer i arealanvendelsen til både boligbyggeri og gravplads. Med udgangspunkt i det foreslåede område til gravplads, og da området tidligere har været udlagt til dette formål, har vi følgende bemærkninger:
1. Formål og behov for gravplads for det muslimske mindretal i Roskilde
Den foreslåede gravplads er tiltænkt det muslimske mindretal i Roskilde samt andre, som måtte ønske at blive begravet her. Vi vil påpege, at denne ændring i anvendelsen er en afvigelse fra tidligere aftaler, som har været indgået med de lokale muslimske foreninger i Roskilde. Gravpladsen var i udgangspunktet tiltænkt et samlet område, som kunne imødekomme fremtidige behov uden at kompromittere tilgængeligheden eller den rekreative værdi i området.
2. Rekreativ værdi og offentlig tilgængelighed
Lokalplanområdet er i dag en del af den grønne struktur i Trekroner og har stor rekreativ værdi for områdets beboere og besøgende. Det kuperede terræn og dets integration med eksisterende grønne områder giver en oplevelse af at være i naturen og udgør en vigtig del af Trekroner som helhed. At reducere det nuværende areal til gravplads til ca. 8.600 kvadratmeter vil uundgåeligt mindske den rekreative værdi og det samlede, offentligt tilgængelige grøntområde i lokalplanområdet.
3. Bæredygtighed og vedligeholdelse af gravpladsen
Forslaget om at reducere gravpladsens areal til 8.600 kvadratmeter vurderes ikke at være økonomisk bæredygtigt for en gravpladsaktør. Da hver grav kræver ca. 4 kvadratmeter, vil det reducerede areal ikke imødekomme fremtidige behov på en rentabel måde, især set i lyset af de vedligeholdelseskrav, der følger med en gravplads. Gravpladsens vedligeholdelseskrav – herunder maskinel og personale – vil forblive de samme uafhængigt af pladsens størrelse, hvilket gør det nødvendigt at udvide arealet for at sikre, at gravpladsen kan fungere som en selvstændig og bæredygtig enhed i de næste 30 år.
4. Forslag om udvidelse af gravplads og reducering af boligområdet
For at sikre en mere hensigtsmæssig balance mellem boligarealer og den nødvendige plads til gravpladsen foreslår vi, at lokalplanen ændres, så boligområdet reduceres med ca. 15.000 kvadratmeter, og gravpladsen udvides tilsvarende til 15.000 kvadratmeter. Denne udvidelse af gravpladsen vil kunne sikre en langtidsholdbar løsning, der respekterer både lokale ønsker og områdets historiske og kulturelle værdi. Samtidig kan en mindre reduktion i boligområdet bidrage til at bevare Trekroners grønne og rekreative profil uden at kompromittere planens intentioner om byudvikling.
5. Afgrænsninger og hensyn til eksisterende infrastrukturelle bindinger
Vi anerkender de fysiske bindinger i lokalplanområdet, herunder vand-, naturgas- og højspændingsledninger, som påvirker den tilgængelige plads. Med dette i betragtning bør den udvidede gravplads planlægges på en måde, der respekterer disse deklarationsbælter, således at både gravpladsens og områdets øvrige funktioner kan eksistere side om side uden hindringer.
Afslutning
Sammenfattende opfordrer vi til en revurdering af lokalplansforslaget, hvor gravpladsens areal udvides med 15.000 kvadratmeter, og boligområdet tilsvarende reduceres. På denne måde kan vi sikre en bæredygtig fremtidig anvendelse af gravpladsen, som ikke blot imødekommer behovet for gravsteder, men også bevarer Trekroners grønne rekreative værdi for beboere og besøgende.
Med venlig hilsen
Samir Salameh
+45 26210834
Vedhæftede dokumenter
Vedhæftede dokumenter
Vedhæftede dokumenter
Jeg mener det er uholdbart at lave om i lokalplanen af to årsager:
1) Trekroners borgere var lovet at få et grønt naturområde - ikke et bebygget område. Naturen spiller i det hele taget en stor rolle for borgerne i Trekroner og eleverne fra Trekronerskolen og børnene fra Trekroners mange daginstitutioner nyder også godt af naturen. Når gravpladsarealet reduceres, forsvinder en del af den oprindeligt lovede natur. Mine børn går på Trekronerskolen og vi har som familie vores daglige gang i Trekroner.
2) Roskildes muslimske medborgere var lovet at få en langsigtet plan for muslimsk gravplads - ikke et reduceret areal, hvor mere end halvdelen pludselig er inddraget til bosted og anden bebyggelse. Jeg er bibragt den information, at hver grav lægger beslag på omkring fire kvm - og en hurtig beregning vil vise, at det reducerede areal på 8.600 kvm ikke opfylder det muslimske mindretals behov for gravpladser. Det skulle gerne være en langsigtet løsning og ikke bare en lappeløsning, som man tilbyder sine muslimske medborgere.
Mvh
Samira Nawa
Himmelev
Vi stemmer imod lokalplan 732.
Vi bor på Jernaldermarken 35 og har boet der siden grunden blev udstykket af kommunen tilbage i 2007. I udbudsmaterialet fra dengang skulle området, som nu bliver omfattet af lokalplan 732, være gravplads og ikke bebyggelse dvs mere af den skønne natur skulle bevares. Det var med til at afgøre, at vi besluttede at købe grunden af kommunen og bosætte os her. Vi nyder hver dag at gå med vores hund i området, som nu måske skal bebygges, og nyder at se ud over den skønne natur og vider.
At placere et bosted i den fjerneste del af Roskilde kommune synes jeg ikke er særlig klogt fordi,
- der er langt og dårlige offentlig transport til Roskilde
- det ville være bedre at placere bosted ved siden af Plejecentret i Trekroner eller på grunden øst for Trekroner Centret mellem Trekroner Alle og jernbanen, da der så vil være bedre offentlig transport til Roskilde/København for bostedets beboer.
-kan man ikke bygge et nyt bosted på marken ved siden af lokationen, hvor bostedet er nu i Hyrdehøj?.
Håber ikke at lokalplan 732 bliver vedtaget - stemmer imod.
Mvh
Lisbeth og Carsten Pedersen
Jernaldermarken 35
4000 Roskilde
Christine blum