Om hjemmesiden

Retningslinjer for Roskilde Kommunes hjemmeside.

Hjælp os med at forbedre hjemmesiden

Vi vil altid gerne høre fra dig, hvis du har kommentarer til vores hjemmeside.

Vi arbejder løbende på at forbedre både indhold og struktur, så borgere, virksomheder, foreninger og arrangører kan få den bedste oplevelse på vores hjemmeside.

Du kan bruge hjemmesidens anonyme feedbackfunktion, som findes nederst på alle sider. Når du har givet din umiddelbare feedback med tommelfinger op eller ned, får du mulighed for at skrive en kommentar. Din kommentar går til den ansvarlige redaktør, som vurderer hvordan vi kan gøre det bedre.

Du kan også kontakte os på mail eller telefon med dine kommentarer.

Indhold og struktur

Hjemmesiden er delt op i fem overordnede indgange og kategorier, hvor vi skelner mellem:

  1. Service og selvbetjening. Information og selvbetjening til borgere, erhverv, foreninger
  2. Demokrati og indflydelse. Høringer, politiske udvalg, borgerforslag, borgermøder.
  3. Fritid og fællesskaber. Fritidsaktiviteter, fællesskab, frivillighed.
  4. Kultur og oplevelser. Arrangementer, attraktioner, naturoplevelser, biblioteker, kulturhuse, museer.
  5. Information om kommunen. Kontakt, åbningstider, nyheder, ledige stillinger, budget, regnskab, organisation, fakta, vision, planer, politikker.

Søgning

Det er muligt at søge efter informationer via hjemmesidens søgefunktion. Hjemmesiden er også optimeret til eksterne søgemaskiner som fx Google.

Chatbot - tal med Kiri

Hjemmesiden har også en chatbot, kommune-Kiri.

Hun kan svare dig på almindelige spørgsmål om fx affald, flytning eller bestilling af pas og kørekort.

Læs mere om Kiri.

Tilgængelighed

Hjemmesiden er designet, så den opfylder kravene i EU's tilgængelighedsdirektiv og Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer (WCAG 2.1 AA-kravene)

Dokumenter uploadet til hjemmesiden er endnu ikke gjort tilgængelige, men vi arbejder på det. 

Hvis du oplever indhold, som ikke er tilgængeligt, kan du kontakte os i Kommunikation. Find kontaktinformation nederst på siden.

Se også vores tilgængelighedserklæring, som går i detaljerne med tilgængeligheden på hjemmesiden. Se tilgængelighedserklæring for Roskilde Kommunes hjemmeside.

Selvbetjening

Hjemmesiden giver adgang til selvbetjening via relevante selvbetjeningsløsninger.

Selvbetjeningsløsningerne kan findes på de konkrete sider, hvor de er relevante.

Du kan også søge efter selvbetjening i vores selvbetjeningsoverblik over alle selvbetjeningsløsninger. 

Dialog og transparens

Hjemmesiden giver mulighed for dialog med kommunen på flere måder, fx:

Vi ønsker transparens i byrådets og udvalgets processer. Du kan følge med i:

Kontakt Kommunikation

Rådhusbuen 1
4000 Roskilde

Du kan forvente svar fra os inden for 10 hverdage.