Regler og virksomhedens ansvar
Det er virksomhedens eget ansvar at overholde reglerne om sortering og at bortskaffe sit affald korrekt.
Som udgangspunkt skal alle virksomheder sortere deres affald, hvor affaldet opstår, og sørge for at have affaldsordninger til de typer affald, de producerer.
Farligt affald
Hvis du har farligt affald som fx spildolie, malingsrester, batterier, rester af rengøringsmidler eller andre kemikalier, skal du anmelde det til kommunen. Dette gælder også, selv om du ikke har ret meget.
Farligt affald skal altid sorteres fra restaffaldet, så det kan blive behandlet korrekt.
Regulativ for erhvervsaffald
Affald fra virksomheder er omfattet af kommunens regulativ for erhvervsaffald.
I regulativet kan du læse om din virksomheds pligt og ansvar for at sortere og behandle de forskellige typer affald.
Regulativet beskriver bl.a. ordninger og regler for:
- Restaffald eller dagrenovationslignende affald fra virksomheder
- Madaffald fx fra større medarbejderkantiner eller restauranter
- Genbrugspladser og krav til brug af gennemsigtige poser
- Farligt affald som fx olie, maling og kemikalier
- Tømning af olie- og benzinudskillere samt sandfang
- Klinisk risikoaffald fra fx dyrlæger, tandlæger og hospitaler
- Genanvendeligt affald
Hent regulativ for erhvervsaffald
Affaldstyper
Opbevaring af affaldet
Når din virksomhed skal opbevare affaldet, må det ikke forurene luft, jord eller vand. Det må heller ikke tiltrække skadedyr som rotter og ræve.
Vær opmærksom på følgende, når virksomheden opbevarer affaldet:
- Beholdere og andet skal være tydeligt mærket med den type affald, der er i.
- De forskellige typer affald skal være skilt ad.
- Affald, der kan bruges igen, skal du opbevare på en sådan måde, at affaldets kvalitet ikke forringes.
- Ting, der kan blæse væk eller som støver, skal opbevares i lukkede beholdere eller inden døre.
- Brændbart affald samt pap, papir og elektronikaffald, skal opbevares tørt.
- Farligt affald skal din virksomhed opbevare efter Roskilde Kommunes Forskrift om håndtering og opbevaring af olie og kemikalier
- Affald, som ligner dagrenovation, må du højst opbevare i 14 dage inden afhentning.
Indsamling af affaldet
Som virksomhed kan I frit vælge en privat renovatør til at hente virksomhedens restaffald, madaffald og genanvendelige affald som fx papir, plast og glas.
Den kommunale affaldsordning
Hvis virksomheden ligger i en ejendom med boliger, kan virksomheden søge om at benytte den kommunale ordning på lige fod med borgerne.
Læs mere om den kommunale ordning.
Kontakt Affald og Genbrug, hvis I har brug for vejledning.
Manglende afhentning
Hvis virksomheden er tilmeldt den kommunale affaldsordning, skal I melde eventuelle affaldsproblemer direkte til renovatøren i vores selvbetjeningsløsning.
Det kan fx være manglende afhentning af affaldet eller ødelagte affaldsbeholdere.
- Find virksomhedens adresse og afkrydse det problem, I har med tømningen.
- Tilføj eventuelt en kommentar.
Når I har meldt et problem, bliver der sendt en besked direkte til renovatøren. Renovatøren vil gør noget ved problemet, så hurtigt som muligt.