Vildere vejkanter

Vejkanter er levested for mange planter og dyr - særligt når driften målrettes biodiversitet. Samtidig skal vejkanternes funktion opretholdes og der skal tages hensyn til trafiksikkerhed. Læs om Roskilde Kommunes indsats for grøn infrastruktur her.

Vejkanter har biodiversitetspotentiale

Vejkanter etableres i forbindelse med anlæggelse af veje, med det formål at varetage en række vejtekniske funktioner. Men de kan også have andre funktioner ... 

Fx kan vejkanter udgøre levesteder for en lang række planter og dyr, og de kan være et rekreativt element i vi menneskers (ofte travle) hverdag. For mange dyr og planter, kan vejkanter fungere som spredningskorridorer og trædesten mellem større og mindre naturområder.

Gennem de sidste mange år er antallet af tørre, lysåbne naturarealer, som overdrev og heder, desværre blevet mindre. I samme periode har vejkanterne arealmæssigt været i fremgang. Vejkanterne får dermed stadig større og større værdi og potentiale som natur.

I dag vedligeholdes og plejes vejkanterne mange steder, udelukkende af hensyn til trafiksikkerheden. Men det er muligt at tilrettelægge driften på mange vejstrækninger, på en måde hvor vejkanternes primære funktioner opretholdes, samtidig med at der tages hensyn til planter og dyr. Det kræver ”blot” at man finder frem til de vejstrækninger, der har potentiale til at blive ”artsrige vejkanter”, og at driften tilrettelægges, så den fremmer planternes naturlige blomstring.  

Det danske vejnet består af over 70.000 km veje og mange har vejkanter på en eller begge sider. Er en gennemsnitlig vejkant 1½ - 2 m bred, er der op mod 280 km2 vejkant i Danmark. Kilde: Natur360  

Sådan fremmer vi biodiversiteten i vejkanterne

I Roskilde Kommune gør vi os mange erfaringer med at variere driften af vejkanter, for at fremme biodiversiteten. Det gør vi, samtidig med at vejenes sikkerhed, farbarhed og driftsøkonomi skal være i orden. 

  • I Trekroner Øst er alle veje etableret med grønne regnvandsbede eller lange dybe grøfter, hvori der er udsået blomsterengblandinger. Dette kaldes LAR - lokal afledning af regnvand. Med LAR håndteres regnvandet dér hvor det lander, og vand fra veje og hustage får lov til at sive ned i jorden, i stedet for at løbe direkte i kloakken. Det er med til skåne vores vandressourcer, og de blomsterrige vejkanter øger mængden af pollen og nektar til sultne insekter, i et ellers befæstet bymiljø. 
  • Forvaltningen har siden 2018 eksperimenteret med at lade græs og urter vokse sig højt, og ændre tidspunkter og metoder for vejkantst­klipning, på udvalgte pilotvejstrækninger i kommunen. Strækningerne er udvalgt af fagpersoner, i samarbejde med interesseforeninger. Målet er at fremme de eksisterende bestande af blomstrende urter i vejkanterne, hvilket i sidste ende også er til gavn for insekter, sommerfugle og andre smådyr.  Indsatsen er lige nu i et forsøgsstadie, hvor vi i kommunen opbygger viden om, hvordan biodiversitetsvenlig drift kan tilpasses  forvaltningens øvrige driftsopgaver, samt hvilken økonomi det kræver.   
  • Forvaltningen deltager desuden i flere netværkssamarbejder om biodiversitetsfremmende og grøn infrastruktur sammen med andre kommuner og fagmiljøer. 

Mange af metoderne til at gøre vejkanterne beboelige for flere planter og dyr, kan overføres til din egen græsplæne derhjemme. Læs hvordan på siden Fra græsplæne til blomsterland.

Vejkanternes tekniske funktion og sikkerhed

Vejkanter har en række tekniske og sikkerhedsmæssige funktioner ift. trafik og opbygning, som skal sikres i driften af vejkanter og –rabatter:

  • At give oversigt og udsyn, vejafvanding og sidestøtte.
  • Sikre fremkommelighed og sikker trafikafvikling i travle bymiljøer.  
  • At give plads til færdselsafmærkning og til henstilling af nødstedte køretøjer. 
  • At fungere som undvigeareal i uheldssituationer.
  • At yde det frie rum, der psykologisk bør være mellem trafikken og vejens omgivelser. 

Klipning af vejkanter er en vigtig del af de ovenstående punkter. Hovedformålene med klipningen er at sikre vejens afvanding og dermed vejens levetid, og at sikre den generelle farbarhed og trafiksikkerhed. Der kan altså være nogle vejstrækninger, hvor opfyldelsen af vejkantens funktioner, ikke går hånd i hånd med en mere biodiversitetsvenlig drift.  

Roskilde Kommune vedligeholder ca. 700 km veje og stier, hvoraf ca. 560 km har en græsrabat i hver side. Der skal altså klippes op mod 1120 km græsrabat hver sommer. Vejkanterne i byzone klippes 3 gange og i landzone klippes 2 gange.

FAQ:

Kilde: Vejkantsnatur - en drejebog til øget biodiversitet i vejkanterne, 2019, Natur360

Kontakt Veje og Grønne områder

Rådhusbuen 1
4000 Roskilde

Mandag - fredag 

9.00 - 14.00

Du kan forvente svar inden for 10 hverdage.