Udkast til strategi for trafikstøj i Roskilde Kommune med tilhørende katalog over virkemidler
Høring
7. november 2023
12. september 2023
Høring
Plan- og Teknikudvalget har på sit møde den 5. september 2023 vedtaget at sende udkast til strategi for trafikstøj i Roskilde Kommune med tilhørende katalog over virkemidler i 8 ugers offentlig høring.
Udkastet er udarbejdet på baggrund af en kortlægning af trafikstøjens omfang og identificerede virkemidler mod støjen.
Materiale
Videre proces
Efter høringsperioden vil Roskilde Kommune behandle indkomne bemærkninger og forelægge strategien for Plan- og Teknikudvalget med anbefaling om endelig godkendelse i byrådet.
Offentligt tilgængeligt
Vær opmærksom på, at dit høringssvar (det dokument, du indsender) vil være offentligt tilgængeligt her på siden, så snart du har indsendt det. De oplysninger, du giver nedenfor om din adresse og emailadresse, vil ikke blive vist her på siden.
Dit navn og adresse vil fremgå af det høringsnotat, som udarbejdes til den politiske behandling af sagen. Dine oplysninger vil være offentligt tilgængeligt i indeværende byrådsperiode (2022-25) og næste, dvs. i max. 8 år.
Når du har sendt høringssvaret, går svaret automatisk til sagsbehandler. Du vil modtage en kvitteringsmail på den mailadresse, du har oplyst.
Navne-/adressebeskyttelse og følsomme personoplysninger
Har du navne-/eller adressebeskyttelse skal du sende dit høringssvar via Miljøs digitale post vedr. høringer (borger) og gøre opmærksom på i mailen, at du har navne-/eller adressebeskyttelse. Dit høringssvar vil efterfølgende blive vist på høringsportalen og indgå i høringsnotatet i den politiske sag med oplysning om navne-/eller adressebeskyttelse.
Hvis du oplyser følsomme personoplysninger i dit høringssvar skal du sende dit høringssvar via Miljøs digitale post vedr. høringer (borger) eller Miljøs digitale post vedr. høringer (virksomhed/forening). Følsomme personoplysninger er f.eks. oplysninger om politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning; helbredsoplysninger m.m. Dit høringssvar vil efterfølgende blive vist på høringsportalen og indgå i høringsnotatet i den politiske sag uden oplysning af navn og adresse.
Personoplysninger
Vi beder om dine oplysninger for at kunne behandle og vurdere høringssvarene i forhold til den aktuelle sag. Når du udfylder og sender denne formular til os, bekræfter du samtidig, at vi gerne må registrere de oplysninger, du selv har tastet ind.
Kontakt Miljø
Høringssvar (49)
Vedhæftede dokumenter
Det er bekymrende pga de sundhedsmæssige konsekvenser som kan være for små beboere som vokser op i byen.
Her ville et støjhegn / lyddæmpende asfalt på Holbækmotorvejen og lindenborgvej være et forslag til bedre omgivelser for beboerne i byen. Desuden ville det forbedre naturoplevelsen i det dejlige område “lynghøjsøerne”.
Jeg kan desuden tilslutte mig de høringssvar som beskriver at der er trafikstøj i trekroner.
Her ville et støjhegn også hjælpe.
Både jernbanen og motorvejen kan høres i hele Trekroner. Lydstyrken og området hvori støjen opleves, afhænger bl.a. af årstiden, luftfugtighed, vindretning, tidspunktet på døgnet og vejrliget i det hele taget.
Motorvejsstrækningen fra afkørsel 8 Fløng til afkørsel 10 Roskilde Øst er den strækning vi er plaget mest af. Der er i dag begrænset afskærmning, i form af et stykke med jordvold, som synes af have en begrænset effekt. Samtidig er et stykke af motorvejen eleveret uden nogen form for afskærmning mod nord, men derimod alene en afskærming mod syd, hvilket giver mulighed for at sprede støjen yderligere mod nord - altså mod beboelsesområderne i Trekroner.
Da der samtidig er et stort åbent område mellem motorvejen og beboelsesområderne, uden nogen væsentlig form for vegetation eller andre naturlige støjdæmpende foranstaltninger i terrænet, giver der blot mulighed for at støjen kan sprede sig og rejse langt og uforstyrret.
Det vil derfor være mest oplagt at etablere støjhegn langs den nordlige side af Holbækmotorvejen, på stykket mlm afkørsel 8 og 10.
Som mindre foranstaltning kunne etablering af støjhegn ske på stykket mlm afkørsel 8 og frem til jordvolden og igen fra jordvolden og frem til afkørsel 10 på den nordlige side af motorvejen.
Samtidig bør jordvolden øges og beplantes, for at øge den støjhæmmende effekt.
Der bør samtidig etableres støjhegn langs jernbanen. Motorvejen er imidlertid, på nuværende tidspunkt, af større gene end jernbanen.
Det skal bemærkes, at et stykke af motorvejen er placeret i Høje Taastrup kommune. Det er støjen imidlertid ligeglad med, og rejse derfor gerne over kommunegrænsen. Der bør derfor sikres et samarbejde mellem kommunerne for ar begrænse støjen - uanset hvilken kommune de støjplagede bor i.
Reducer i det hele taget bil- (og motorcykel- og knallert-) trafikken.
Bed staten om at være mindre fodslæbende. Ikke mindst Vejdirektoratet.
Hold specifikt op med at tillade og endda opmuntre til motortræf på havnen.
Det vil også få snakken om "grøn omstilling" til at tage sig mindre hyklerisk ud.
Jeg undrer mig over hvordan det kan tillades at afholde et motorsports arrangement,
Der støjer og co2 sviner i 71/2 time.
Jeg troede at politikerne vidste at der er en klimakrise med store temperaturstigninger på grund af co2 udledning.
Det er tilsyneladende ikke gået op for politikkerne i Roskilde Byråd.
Yderlige er beboerne på begge sider af dyrskuepladsen blevet udsat for en yderligere støjforurening end den daglige konstante støj fra motorvej 50 til 65 dB.
I dag er der flere gang i løbet af dagen målt mellem 60 og 87 dB, hvilket er fuldstændig uacceptabelt.
Jeg håber og tror at der er andre beboere i Roskilde Kommune synes at byrådet ikke handler på Roskilde Kommunes befolknings vegne.
Jeg og mange andre ,mennesker jeg har talt med er vrede over dette kan tillades.
Jeg syntes at det er på tide at byrådet beslutter hvilke arrangementer der kan tillades på dyrskuepladsen og får det meldt ud til Roskilde kommunes befolkning.
Jeg mangler også en udmelding på hvilke initiativer byrådet har besluttet for at nedbringe kommunens co2 forurening, dette indbefatter selvfølgelig også arrangementer på dyrskuepladsen.
Jeg ser frem til at dette vil blive sat på en byrådsmøde dagsorden.
Michael Hanghøj Larsen,
Bakkesvinget 13, 4000, Roskilde,
22462764 - mhanghoej@gmail.com
Sendt fra min iPad
Da vi er generet meget af konstant motorvejsstøj , ville det være fanatisk støjdæmpende i vores område at få sat en skilt op som viser at det kun er beboerkørsel der er tilladt i vores område.
Dette er på baggrund af at der er køreskoler med traktor, lastbiler, trailerkørekort og Alm.Bil køreskoler, som støjer oven i den konstante trafikstøj fra motorvejen.
Dette vil kunne lade sig gøre uden de store omkostninger , men betyde en stor reduktion af den lokale støj.
Tak for at tage støjproblemer alvorligt med den nye strategi. Som nytilflytter til Trekroner har vi været overraskede over, hvor meget støj, Trekroner plages af.
Vi bor 1,2 km. nord for motorvejen ved det nyopførte Hegnet og oplever store støjgener fra Holbækmotorvejen. Vi havde kigget støjmålinger, støjkort og andet igennem plus været ude og lytte til mulige støjgener, inden vi flyttede til byen. Men intet kunne have forberedt os på, hvor generende støjen fra motorvejen er hver dag og på mange tidspunkter af døgnet. En måling en vindstille dag 1,2 km. fra motorvejen viste 70 DB. Langt over WHOs anbefalinger.
På lang sigt kan vejstøjen have alvorlige sundhedsmæssige konsekvenser for beboerne i Trekroner. Det undrer os meget, at man kan se, at store dele af motorvejsstrækningen ved Trekroner ingen støjskærme har mod motorvejen.
Forslag til forbedring af støjforholdene:
- Opsætning af støjværn mod motorvejen. Der er blandt andet ikke støjskærm på den nordlige del af Holbækvejens forløb ved Trekroner. På andre dele af strækningen er støjvolde og støjskærme nok heller ikke høje nok.
- Ny støjdæmpende asfalt på motorvejen ved Trekroner.
- Nedsat hastighed på motorvejen langs Trekroner.
Det er nok nødvendigt, at alle tre forslag gennemføres for at mindske støjgenerne fra Holbækmotorvejen.
Desuden håber vi, at politikerne vil være opmærksomme på, om en eventuel ny Kattegatforbindelse over Røsnæs kan øge støjen fra motorvejen for beboerne i Roskilde og Trekroner.
Tak for at sætte fokus på problemer med støj i kommunen
Venlig hilsen
Ask Holm & Anja Sandreid
Vi bor Frederiksborgvej 408 og 406 ud til Hovedvej 6 tæt på Risø. Vi har søgt Kystdir. om disp. til opsætning af støjværn pga. øget støj. (og stress)
Vi har fået afslag, anket og igen afslag.
I følge rapporten, som bl.a ligger til grund for kommunens høring er også vi plaget af den øgede trafikstøj. Efter afslag har Jette Tjørnelund-Plan&Teknik været på besøg hos os, men ikke kunnet hjælpe.
På sigt….: bliver der muligvis lagt støjdæmpende asfalt, påbudt støjdæmpende dæk(A) samt el-biler og nedsat hastighed.
Vi vil gerne opføre et selvbetalt støjværn/hegn, da ovenstående synes langt ude i fremtiden.
Så hvad kan/vil kommunen gøre for os?
Mvh. Susanne Holm, Matr. 3ø
Jeg kan kun tilslutte mig de mange andre høringssvar vedrørende de til stadighed stigende og alvorlige støjgener fra Holbækmotorvejen der plager området Bakkedraget, Bakkesvinget samt Havelodden.
Støjgenerne er tilstede både dag og nat, hvilket afstedkommer, at man udover de alvorlige sundshedsmæssige konsekvenser, som påvirkning af konstant støj har, vågner om morgenen pga. støjen fra Holbækmotorvejen, ligesom udendørsophold i egen have nærmest er umuliggjort.
Udover støjen fra Holbækmotorvejen der plager området, er der ligeledes store udfordringer med støjgener fra jernbanen, hvorfra der også er sket en stigning i støjniveauet.
Vedhæftede dokumenter
Vi – en arkitekt, en gymnasielærer og to børn – på Havelodden 31 oplever store støjgener fra Holbækmotorvejen. Problemet er særligt udtalt, når vinden kommer fra sydvest. Som det fremgår af vindrosen (se vedhæftede PDF) er dette den fremherskende vindretning i Danmark. Problemet er desværre forværret betydeligt, efter at det stedsegrønne skovstykke langs jernbanen netop er blevet fældet.
Vi er lige flyttet til Roskilde, men overvejer desværre allerede at fraflytte adressen, da nyere forskning viser, at et støjniveau i dette omfang har sundhedsskadelige virkninger.
En forbedring af støjforholdene vil gøre bydelen mere attraktiv og tiltrække flere ressourcestærke familier, hvilket i sidste ende vil være en økonomisk gevinst for Roskilde Komune.
Forslag til forbedring af støjforholdene:
- Forlængelse af støjværnet mod vest over bakken ved frakørsel 13 – Ringstedvej
- Forbedring af eksisterende støjværn
- Nedsat hastighed langs bebyggede områder i Roskilde
Vedhæftede dokumenter
Vedhæftede dokumenter
Med et håb om fremtidig udvikling af området og bedre muligheder for tiltrækning af nye borger og øget interasse for området, bør der gøres noget ved støjen nu.
Der er ustyrligt meget støj i vores område. Den største gene er fra Holbækmotorvejen, og nu har vi i mange år levet med støt stigende støj derfra, uden at der tilsvarende er foretaget nogen foranstaltninger ift. at nedsætte støjniveauet. - Jo mere trafik, jo mere indsats for at dæmpe støjen. Det må gå sammen hånd i hånd.
Vi har før sendt en forespørgsel til Vejdirektoratet om muligheden for at nedsætte hastigheden ift. støjgener, men de tog udelukkende hensyn til bilisternes hurtige fremkommelighed. Sørgeligt, men sandt.
Det er som bekendt sundhedsskadeligt at være udsat for konstant støj, og på sigt vil det jo give andre udgifter for Roskilde Kommune/Staten fordi det medvirker til at flere bliver ramt af stress, hjerte-karsygdomme mv. Så det er i alles interesse at det bliver taget hånd om støjgenerne. I stedet for at handle bare reaktivt, burde kommunen virkelig tage tyrene ved hornene, og handle proaktivt (HANDLING, HANDLING, HANDLING), hvilket vil gavne livskvaliteten for rigtig mange mennesker i Roskilde Kommune. Det kan potentielt gives tilbage til samfundet ved at nogle får bedre kår og mere overskud. The gift that keeps on giving.
En hurtig og givende indsats vil være at nedsætte hastigheden til 80-90 km/t. Det er måske en ignorant holdning, men umiddelbart er det vel at sætte nye skilte op. Hvor svært kan det være, kunne man tænke.
Netop i vores område Bakkesvinget/Havelodden er der støjværn mellem motorvejen og de grunde der ligger op til motorvejen. Man kan virkelig høre at meget af støjen kommer fra den del af motorvejen hvor der ikke er støjværn - på motorvejen mod vest for lokalbanen. Desuden er de nuværende støjværn utidssvarende.
Vi vil gerne stille os lidt kritiske til de figurer der viser trafikstøj på side 9 (og 10) i “Udkast-til-strategi-for-trafikstøj-i-Roskilde-Kommune-med-tilhørende-katalog”. Figurerne viser måske trafikstøj inden for de viste grænseværdier, men ud fra billedet ser det ikke ud til at støj andet end lige op ad motorvejen og at støjværn på næsten magisk vis får fjernet støjen. Det er ikke det billede vi har herhjemme. Prøv at gå en tur på Bakkesvinget og hør. Støjværn fjerner ikke støj! Det er givet at det dæmper støj, men der er til tider (afhængigt af vind og vejr) ekstremt meget støj fra motorvejen. Vi vågner tit af støj fra motorvejen om natten/morgenen og må lukke vinduet i soveværelset for at lukke støjen ude.
Støjniveauet har nået et punkt, hvor vi konstant er generet af støjen fra Holbækmotorvejen, bare man åbner døre eller vinduer. Det gælder både nat og dag. Fuglesang og naturlyde drukner bare i susen fra motorvejen. Det er særdeles trist. Da vores datter gik 0. klasse fik hun til opgave at tegne det bedste og det dårligste ved hendes værelse. Hun tegnede sin seng med alle sine bamser. Og hun tegnede vinduet. Det dårligste, ifølge en pige på 6 år!, var vinduet, fordi der altid kommer larm, og der ikke var ro, når hun skulle sove.
Roskilde Kommune roser i oplægget sig selv for at bruge elbusser, som støjer mindre. Det er vores erfaring at langt det meste støj kommer fra dæk og ikke motorer - og her vejer el-busser og el-biler bare mere, så rent støjmæssigt er el-drift ikke en fordel - på nær ved meget lave hastigheder.
Herudover er der støj fra togbanerne og der er ingen støjværn her heller.
Dyrskuepladsen er der også alt for meget larm fra, som en anden også har beskrevet.
I skriver selv: “Da støj påvirker menneskers helbred og livskvalitet, er der behov for at vi i fællesskab - borgere som kommune - gør vores bidrag til at bekæmpe støjen, hvor vi kan.” Her føler vi ikke, at kommunen ikke har bidraget deres andel.
Tak for initiativet til at få målt støjniveauerne i og omkring Roskilde igen.
Vi har været bosiddende i Trekroner Øst siden 2011 - og lydniveauet er kun blevet højere og højere siden da. I lokalplanen (421) fra 2005 stod der "...at støj fra jernbane, motorvej og kommende omfartsvej vurderes, som følge af afstanden, ikke at være et problem." Den vurdering, kan jeg i dag kun stille mig tvivlende overfor, om nogensinde er blevet reelt vurderet/målt.
Vi oplever dagligt støj (når vi er udendørs - er ikke ramt af støj indendørs) fra især motorvej, fra jernbanen og lettere støj fra fly, både de fly der er på vej til landing eller i take-off fra Københavns lufthavn, samt de fly der er på vej til/fra Roskilde lufthavn hvor Trekroner Øst er flyvekorridor. Jeg medgiver at øvrige områder af Roskilde (især Syd) er voldsommere belastet - men at kortet i høringsmaterialet indikerer at der ikke er udfordringer med lydniveauet i Trekroner (især Øst) er ikke retvisende. Det ville være rart hvis der i materialet både var medtaget gennemsnitsmålinger (som jeg tror de medtagne er) samt peak-målinger hvor der er mest trafik & hvor vinden kommer fra den værste retning (ift lyd). Jeg vil gerne invitere både kommunen og nationale myndigheder til at slå et smut forbi vores hus og tage målinger.
Trafikstøjen fra motorvejen er den helt klart største belastning og udfordring. Tror ikke nogen af os behøver at se mange rapporter om daglige antal køretøjer for at kunne konstatere at trafikmængden på Holbækmotorvejen. Googlede for "sjov" skyld efter gennemsnitlige antal køretøjer på hverdage: i 2003 var den på 64.000 biler (steget med 30% fra 1993) - og i 2022 var den på 115.800 biler. Dvs næsten en fordobling på 20 år (vildt ik'). Min egen oplevelse er at hvor der tidligere mest fra støj på hverdage i tidsrummene 6.30-8.30 + 15.00-17.00, så er det i dag stort set fra 5 om morgenen til 22 om aftenen (i weekenderne starter det dog først fra omkring kl 10 om formiddagen).
Trafikstøjen fra både jernbane og motorvej øges markant ved vindretninger fra øst, sydøst, syd, sydvest og vest. Det er kun når vinden kommer fra nordlige retninger (læs: få dage - og sjældent om sommeren når vi er udenfor) at støjniveauet mindskes til en mindre summen. Om den gennemsnitlige vindretning også har ændret sig i de sidste 20 år og dermed medvirket til øget lydniveau, ved jeg ikke.
Jeg tror ikke på at der kommer mindre trafik på Holbækmotorvejen - så det handler om nogle vigtige valg der i stedet bliver nødt til at blive truffet (og det er desværre på nationalt plan):
1) Sænk hastigheden - jeg vil endda gå så langt som at sige til 70 km/t fra Roskilde V til Baldersbrønde (det kan sjovt nok lade sig gøre på den gamle Lyngbymotorvej, så kan det vel også lade sig gøre her)
2) Tror ikke meget på støjværn - det der i dag er delvist eksisterende på strækningen ml Trekroner afkørslen (9) og Roskilde Ø (10) tager ikke støj fra Trekroner Ø området. Så at sætte et 7 m støjværn op på strækningen tror jeg simpelthen ikke på hjælper noget som helst. Men der kunne jo startes med at sætte støjværn op mellem Fløng og Trekroner - pudsigt at det ikke er sket endnu (er med på at det er i en anden kommune - men de oplever jo også udfordringerne). Støjværn kan nok ikke sættes op på det højeste punkt hvor motorvejen krydser jernbanen, så der skal tænkes lidt ud af boksen. Støtter ideen om at indkapsle motorvejen, men anerkender også at de forbundne omkostninger er voldsomme (når jeg tænker resten af hovedstadens støjproblemer med)
3) Øg indsatser og budget til kollektiv trafik - for at undgå yderligere støjproblemer ved stigende trafik. Har svært ved at se hvordan det kommer til at ske for det virker ikke som om Roskilde-København strækningen er særligt prioriteret (som der jo indirekte også står i høringsmaterialet). Men der bliver nødt til at være flere tog i timen med samme transporttid end i dag (Trekroner station) og med højere rettidighed - så der er lidt at gå igang med. Og ja, ved godt at det bidrager til højere støj fra jernbanen (hvis der ikke sker lyd-dæmpning).
De to vigtigste budskaber herfra er 1) støjen skal dæmpes og 2) foretag og fremlæg målinger fra et worst case perspektiv (dvs fra sydlige vindretninger og i peakperioder). Tror det vil skræmme de fleste borgere.
Ringvej 6, hvor der kører konstant trafik i tidsrummet kl 05.00 – 23.00. Desuden er der
næsten hver torsdag, hvor motorcykler og biler mødes på havnen, garanti for, at vi kan
høre disse køretøjer langt ud ad Ringevej 6.
Vi kan ikke være de eneste i Himmelev (måske endda i Trekroner også), som er
generet af denne summen. Jeg tænker at, alle områderne langs Ringvej 6 har denne
konstante summen.
Langs motorvejen ved Vallensbæk og Brøndby har de/er de igang med at sætte
lydvægge op, for at isolere/omdiagere støjen fra motorvejen til borgerne langs
motorvejen.
Vil dette være en mulighed langs Ringevj 6 ved Himmelev? Den vil ikke genere udsyn
for nogen, da den vil være imellem Ringvejen og Himmelev Skov. Desuden kan den
være afskærmning for evt vildt, som vil krydse vejen.
Vedhæftede dokumenter
Vedhæftede dokumenter
Vedhæftede dokumenter
Det er på mange måder et godt og tiltrængt strategipapir, RK har fremlagt.
Det kan dog undre, når man som vigtigt argumenterer ud fra befolkningens sundhed ift. støj, at man ikke omfatter (alle) andre støjkilder som fx virksomheder, men alene trafikstøj, og her alene landtrafikstøj.
Generelt kunne der tages fat på at skelne mellem typer af trafikstøj ud fra typer af trafik, således nødvendig trafik, fx persontransport og erhvervsrelateret, og fornøjelses-trafik – således need or nice. Enhver minimering af ikke/mindre nødvendig trafik vil bidrage til at sænke det samlede støjniveau. Det er en bæredygtighedstankegang på linje med andre miljøområders, og også her må tillige sondres mellem, hvad der er til glæde for de mange contra de få.
Generelt kunne man pege på at det måske sjældent er/burde være nok at forlade sig på, og forvalte efter, decibel og traditionelle måltal, men at man derimod i nok så høj grad må inddrage interview og dialog med borgerne omkring støj og oplevet støj.
Fx webstedet Rolig Bolig anfører: ”Der er ikke en én til én sammenhæng mellem støjens styrke (f.eks. målt ved støjniveauet i dB) og støjgenen. Støjgenen afhænger også af støjens karakter, de omstændigheder, støjen optræder i og hvilke personer, der er udsat for støjen.”
Vedr. enkeltpunkter:
Det er vigtigt at fokusere på flystøj omkring lufthavnen. Men støj fra fly findes overalt hvor de kommer frem, således over mange områder i RK. De bør også omfattes, hvis man vil have et billede af flystøj. Det har dog være tilfældet, at overflyvninger og dermed støj fra især små fly fra Roskilde lufthavn i 2023 synes mærkbart mindre end i 2022. Uvist hvad årsagerne hertil er, og om reduktionen vil vare ved, så viser det, at forhold alt i alt kan påvirkes - ændres. Her til det bedre.
Vedr. helikopterflyvning fra kommunale arealer. Det vil være et absolut fremskridt for miljø og sundhed at start og landing og overflyvning af byområder etc. med helikoptere kan forbydes fra kommunale arealer, fx markedspladser. Det synes et helt enkelt og omkostningsfrit tiltag, og det vil være et vigtigt signal til helikopteraktører fra evt. ikke-kommunale arealer i og omkring Roskilde, om at den slags flyvning er politisk uønsket af miljømæssige grunde og af hensyn til befolkningens sundhed.
Det er muligt for kommuner at regulere sejlads med vandscootere og andre fartøjer, og der findes bestemmelser omkring støj-emission fra fritidsfartøjer. Det undrer at disse regler og muligheder omkring fritids-trafik på fjorden ikke er nævnt, fsv. enhver fokusering med følgende nedregulering/begrænsning vil bidrage til at mindske den samlede støjbelastning – og sikre rekreative værdier.
Hvis man som strategi kan opfordre borgerne til at tage cyklen i stedet for bilen, kan/bør man også opfordre til at undlade at bruge knallerter og motorcykler - der helt objektivt set er stærkt støjende transportmidler. Man kan tilsvarende opfordre til ikke at sejle med støjende fritidsfartøjer.
RK har udpeget noget enkelte stilleområder. Kunne man med fordel komme endnu videre i retning af sundhed etc. ved at etablere flere stilleområder?
Fsva. de tre eksisterende stilleområder må det følge af definitionen på stilleområder, at de friholdes fra flystøj - og støj fra fritidsfartøjer. Af Miljøstyrelsens vejledning fremgår det at der ”…ikke forekommer forstyrrende støj fra trafik eller fritidsaktiviteter”. Det drejer sig ikke kun om hårfine decibelmålinger, men også om ånd og intention i disse regler: at der ikke forekommer forstyrrende støj overhovedet. Det må således ligge ligefor at forbyde overflyvning af stillezoner i den afstand, vejledningen anfører for trafik, med fly, der kan forstyrre stilheden - og da ikke mindst hvis det er flyvning som fritidsaktivitet.
Ud over stilleområderne rummer RK mange udpegede naturområder med rekreative værdier, også klassificerede natura-områder. Det må være muligt ikke at tillade disse overfløjet med små støjende fly i stærkt hørbar lav højde.
Der er nogle stilleområder som grænser op til nabokommunen Lejre, der så vidt vides arbejder med nogle andre former for støjzoner. Kan der laves koordinering/samarbejde, som samlet gavner stilheden?
Roskilde Domkirke er som Verdensarvs-bygning underlagt krav til beskyttelse på forskellig vis. I Kommuneplan 2019 er anført en bufferzone med det ”formål at sikre dens nærmeste omgivelser for at værne om domkirken (…) og området skal friholdes for yderligere trafikal belastning”. Friholdelse bør vel også gælde trafik i omgivelser over kirken – og dermed forbud mod overflyvninger med turistfly af hele området.
Vedhæftede dokumenter
Den trafikstøj, der har plaget os meget, er flystøj, som kommer fra Roskilde Lufthavn, selvom vi bor i Himmelev ca. 8 km i fugleflugtslinje fra lufthavnen.
Vi er pensionister og meget ude i vores have. I 2021 og 2022 oplevede vi en voldsom forøgelse af daglig flytrafik af sportsfly og helikoptere indover vores hus, have, bebyggelse og område generelt. Ugen rundt og især på dejlige solskinsdage. Vi har eksempelvis oplevet 1) mere end 30 fly på en pinselørdag, 2) 14 fly indenfor bare 2 timer, eller 3) mere end 30 helikoptere en søndag i forbindelse med Roskilde Kræmmermarked - plus sportsfly derudover. Og mange andre dage en jævn overflyvning dagen igennem. Til vores vidende er flytrafikken en blanding af flyskoler, flyveklubber og turist rundflyvninger med sportsfly og helikoptere.
Det er muligt, at sportsfly og helikoptere overholder både den tilladte minimums flyvehøjde samt holder sig indenfor den tilladte støjgrænse, men hold nu op, hvor de støjer! Nogle flymotorer larmer helt vildt! Og den samlede mængde af voldsom flystøj indenfor et kort tidsrum har en stor betydning for udvikling af stress.
At flystøjen er så uforudsigelig er også en stress faktor. Hvor mange fly kan man mon forvente på en dag? Og hvornår? Tidlig morgen? Kontinuerligt hele dagen igennem? Sen aften? Hvor længe går der fra en overflyvning til den næste? Samtidig med støjproblemet føles det også meget intimiderende at blive kontinuerligt overfløjet i sin have af små fly og helikoptere i en forholdsvis lav højde.
Det skal dog siges, at vi her i 2023 har oplevet en nedgang i antal sportsfly og helikoptere over vores hus og have, så flystøjen har været mere udholdelig. Hvad den ændring i forhold til 2021 og 2022 skyldes, ved vi ikke, så vi er derfor meget bekymrede for, om vi igen vil se en stor stigning i flytrafikken over vores hus og have.
Det vil selvfølgelig være af stor betydning, hvis man kunne minimere al unødvendig flyvning. Det vil også være relevant at se på, om det var muligt at flytte flyskolerne til et område, hvor der kan øves start og landing uden at genere voksne, børn og dyr, hvilket sikkert også vil glæde piloterne selv. Og sidst, men ikke mindst, så vil det også være af stor betydning med en koordinering på tværs af alle aktørerne i Roskilde Lufthavn, så de samlede skole-, privat- og turist flyvninger bliver fordelt ud over et så stort område som muligt. Det, tænker vi, kan have den effekt, at mange ude i Roskilde By kun vil opleve en mængde flystøj, der ikke er sundheds skadelig. Her kan/vil alle aktørerne i Roskilde Lufthavn måske også gerne være med til at sætte noget i system?
Tak igen til Roskilde Kommune for jeres arbejde med at udforme en støj strategi.
Venlig hilsen
Gert og Susan Saabye
Vedhæftede dokumenter
Jeg håber, der på et tidspunkt kan blive opsat støjværn, så man reducerer denne støjkilde.
Området er naturskønt, og mange drager fordel af gåture ved fjorden - blot ærgerligt at høre trafikstøj i baggrunden.
Så derfor et kæmpe ønske om opsætning af støjværn langs vejen.
I bilag 1: Katalog over virkemidler til at reducere trafikstøj i Roskilde Kommune pkt 2 "Reducere støj fra fra Holbækvejen og andre statsveje i Roskilde Kommune (side 19) er beskrevet, at Holbækvejen er den største kilde til trafikstøjen igennem Roskilde by. Holbækvejen går ikke gennem Roskilde by, men udenom!!!
Der er vist ikke målt på Sdr. Ringvej, hvor bebyggelse ligger max. 50 meter fra vejen uden afskærmning, mens der ved motorvejen dog er beplantningsbælter og visse steder støjærn! Har dog fuld forståelse for disse borgeres støjproblemer!
Sdr. Ringvej er bl.a. belastet af udrykning af redningskøretøjer og politibiler, af larmende traktorer, der kører med grus/jord og landbrugsmaskiner. Endvidere store høstmaskiner. Jeg har målt 80 decibel med en Appmåler!
Om vinteren kører traktorer (næsten) døgnet rundt så med saltspredere, men da opholder vi os jo ikke ude!
Så er der den tunge lasbiltrafik med støj ved forbikørsel, og når de sætter i gang ved lyskrydset Sdr. Ringvej/Maglegårdsvej!
Der er endvidere mange motorcyklister fra april til november. Her er det også ved forbikørsel, og når de holder ved lyskrydset gasses der op, hvilket er unødig støj! En eftermiddag i september passerede 28 motorcyklister Sdr. Ringvej fra Maglegårdsvej mod Ringstedgade på 1 time!
Efter "normaltrafikken" er ovre kører mange motorcyklister/biler med høj fart på Sdr. Ringvej og Maglegårdsvej!!
Når man opholder sig udendørs lyder det som om der kører tog hele tiden, hvilket kan skyldes den ru/grove asfalt på kørebanen, som forstærker lyden, når bilerne kører gennem jernbanetunnellen. Her ville det nok hjælpe noget/meget, hvis der blev lagt støjdæmpende asfalt på!
Venlig hilsen
Palle Larsen
Vedhæftede dokumenter
Elektrificeringen af busserne er meget stort fremskridt. En støjreducerende vejbelægning vil være endnu et godt initiativ på kort sigt.
Kære Roskilde Kommune
Jeg henvender mig som borger i Roskilde Kommune for at udtrykke min bekymring vedrørende den stigende trafikstøj, der påvirker både vores ude- og inde miljø som følge af motorvejen og jernbanen i vores område. Jeg er opmærksom på, at der i øjeblikket er en høringsproces i gang vedrørende dette emne, og jeg ønsker at bidrage med mine synspunkter og forslag med henblik på at forbedre vores lokalsamfund og skabe et bedre miljø med mindst mulig trafikstøj.
Flere undersøgelser viser, at trafikstøj ikke blot er en generende faktor i vores hverdag, men det har også en betydelig indvirkning på vores sundhed og livskvalitet, både udendørs og indendørs. Derfor mener jeg, at det er afgørende at finde langsigtede fremtidssikre løsninger, der reducerer trafikstøjen mest og bedst muligt.
Jeg opfordrer Roskilde Kommune til at iværksætte de følgende initiativer med henblik på at reducere trafikstøjen og forbedre livskvaliteten for alle borgere i Roskilde
Lær af best practices: Undersøg, hvordan andre lande, byer og områder har formået at reducere trafikstøjen ved by- og motorveje samt jernbaner. Brug deres erfaringer som inspiration til vores lokale foranstaltninger.
Landskabspleje: Overvej at plante støjreducerende beplantning og etablere støjvægge langs motorvejen og jernbanen for at dæmpe støjniveauet.
Trafikstyring: Evaluer mulighederne for at ændre trafikmønstre eller indføre hastighedsbegrænsninger på visse tidspunkter for at reducere støjniveauet i boligområderne.
Information & kommunikation: Informer borgerne om støjniveauet og de potentielle sundhedsmæssige konsekvenser samt kommunikér de foranstaltninger, der træffes for at reducere trafikstøjen.
Teknologiske løsninger: Overvej brugen af moderne teknologier som støjbarrierer og støjreducerende asfalt for at minimere trafikstøjens påvirkning.
Overdækning af motorvej og udnyttelse af overdækningen: Jeg opfordrer Roskilde Kommune til at undersøge nøje muligheden for at overdække motorvejen og maksimere denne infrastrukturs potentiale til fordel for vores lokalsamfund i dette forslag. En overdækning af motorvejen kunne tjene flere formål, herunder effektiv reduktion af trafikstøj, skabelse af nye rekreative områder og muligheden for at inkludere grønne parker eller endda boligudvikling
Solcelleanlæg på overdækningen: For at gøre overdækningen af motorvejen endnu mere gavnlig for vores samfund, vil jeg gerne foreslå, at Roskilde Kommune evt. undersøge muligheden for at integrere solcelleanlæg på toppen af overdækningen. Dette vil give mulighed for produktion af vedvarende solenergi, som kan bidrage til vores lokale energiforsyning og reducere vores afhængighed af ikke-vedvarende energikilder. Samtidig vil det kunne generere indtægter for kommunen ved salg af overskudsstrøm til elnettet.
Solcelleanlæg som en miljøvenlig & økonomisk investering: Solcelleanlægget på overdækningen bør betragtes som en langsigtet investering med potentielle økonomiske gevinster. Ud over de miljømæssige fordele ved solcelleanlægget, som omfatter reduktion af trafikstøj, kan det også generere indtægter ved at sælge overskudsenergi til elnettet. Disse indtægter kan over tid bidrage til at opveje omkostningerne ved opførelsen af overdækningen, hvilket skaber en mere bæredygtig og økonomisk stabil fremtid for Roskilde Kommune
En bæredygtig vision for Roskilde - Overdækning af Motorvejen og Solcelleanlæg som effektive løsninger mod trafikstøj: Jeg forstår, at overdækning af motorvejen og integrering af evt. solcelleanlæg kan ses som en omkostningsfuld og ambitiøs løsning. Det er vigtigt at anerkende, at store infrastrukturprojekter ofte medfører betydelige udgifter. Ikke desto mindre vil jeg gerne fremhæve, at mens de initiale omkostninger kan være høje, er disse projekter ofte langsigtet investeringer i vores samfunds bæredygtighed og livskvalitet. Ved at se ud over de umiddelbare omkostninger og fokusere på de potentielle fordele, som overdækning og solcelleanlæg kan bringe, kan vi skabe en mere bæredygtig og økonomisk stabil fremtid for Roskilde Kommune. Samtidig vil disse projekter have en positiv indvirkning på miljøet ved at reducere trafikstøj og fremme vedvarende energiproduktion. Det er en langsigtet vision, der kan skabe varige forbedringer for vores samfund.
Inde miljø: Trafikstøj påvirker både vores ude- og inde miljø, og det er vigtigt at beskytte vores boliger og arbejdsområder mod indtrængende støj. Jeg opfordrer derfor Roskilde Kommune til også at overveje foranstaltninger, der kan beskytte os mod trafikstøj indendørs, herunder støjisolering af bygninger og installation af energivenlige og støjregulerende vinduer.
Boligforbedringspuljer: For at hjælpe borgerne med at beskytte deres hjem mod trafikstøj og samtidig bidrage til energieffektivitet, opfordrer jeg Roskilde Kommune til at overveje oprettelsen af boligforbedringspuljer. Disse puljer kunne støtte boligejere i at installere energivenlige og støjregulerende vinduer samt implementere andre støjreducerende foranstaltninger i deres boliger.
Trafikken nu og i fremtiden: Støjgenerne i vores område er desværre blevet betragteligt forværret i de seneste år. Ifølge Vejdirektoratets data er årsdøgntrafikken på Holbæk-motorvejen steget fra 57.129 køretøjer i 2012 til 84.455 køretøjer i 2019. Desuden forventes trafikintensiteten at stige yderligere i de kommende år med en forventet stigning på 8,3 % i køretøjskilometer fra 2020 til 2030. Denne stigning vil medføre, at motorvejsstøjen, herunder dækstøj, fortsætter med at stige og påvirker vores lokalsamfund negativt.
Vi må tage højde for, at trafikprognoserne forudsiger øget trafikintensitet, og samtidig bliver motorvejene belastet yderligere af etableringen af Mærsk container-terminal i Kalundborg, hvilket forventes at tilføre op til 18.000 ekstra lastbiler årligt til Holbækmotorvejen. Dette udgør en alvorlig udfordring, der kræver en langsigtet og effektiv strategi for at mindske trafikstøjen.
Bæredygtige og langsigtede løsninger for støjreduktion i Roskilde Kommune: Roskilde Kommune bør fokusere på bæredygtige og langsigtede foranstaltninger, der ikke blot løser de aktuelle problemer, men også håndterer de forventede fremtidige støjproblemer i vores lokalsamfund. Det er afgørende, at vi planlægger og gennemfører tiltag, der ikke kun dæmper støjgenerne på kort sigt, men også skaber et mere stille og sundt miljø for kommende generationer.
Afslutning: Jeg ser frem til at følge høringsprocessen og deltage aktivt i drøftelserne om, hvordan vi bedst kan reducere trafikstøjen i vores kommune og skabe en mere komfortabel og sund livsstil for os alle. Sammen kan vi arbejde mod en bæredygtig fremtid med mindre støj og flere kvalitetsforbedringer.
Vi skal huske, at trafikstøj er en udfordring, der kræver langsigtede og bæredygtige løsninger. Mens det kan være fristende at søge kortsigtede svar, bør Roskilde Kommune stræbe efter at implementere forbedringer, der vil have varig indvirkning og skabe et mere behageligt og sundt miljø for både nuværende og kommende generationer.
Jeg tror, at ved at implementere disse forslag og foranstaltninger kan Roskilde Kommune skabe et bedre og mere bæredygtigt miljø, der forbedrer livskvaliteten for alle vores borgere.
Jeg ser frem til at følge høringsprocessen og deltage aktivt i drøftelserne om, hvordan vi bedst kan reducere trafikstøjen i vores kommune og skabe en mere komfortabel og sund livsstil for os alle. Sammen kan vi arbejde mod en bæredygtig fremtid med mindre støj og flere kvalitetsforbedringer.
Med venlig hilsen
Ibrahim Öztürk
Vedhæftede dokumenter
og EF Pærelunden
Vedhæftede dokumenter
Vedhæftede dokumenter
Jeg vil først og fremmest rose kommunen for at sætte fokus på, hvordan der kan iværksættes initiativer, der kan mindske den trafikstøj, som beboerne i kommunen på forskelligvis udsættes for. Støj har en negativ indvirkning på menneskers helbred, som I også selv beskriver i udkastet til den nye strategi for trafikstøj.
Jeg bor selv på Isafjordvej ud til Nordens Parkvej i Trekroner og vil gerne bidrage med mine oplevelser, hvilket knytter an til, hvordan kommunen kan arbejde med indsatsen, herunder med interessevaretagelse overfor andre myndigheder og den kommunale indsats med hensyn til drift og planlægning.
1. Kommunale indsatser i forhold til drift og planlægning:
Under pkt. 12 - "Inddrage støjhensyn i planlægningen af vejvedligeholdelsen" mangler der fokus på, hvordan der kan reduceres støj fra brostensbelægninger - der er kun fokus på asfalt. Støj fra brosten larmer langt mere end asfalt. Fx blev der i 2001 i Kerteminde Havn lagt brosten, der skabte store støjgener for beboerne, når bilerne kørte over dem, hvilket resulterede i, at kommunen senere fjernede dem og erstattede dem med ny asfaltsbelægning. Samme dårlige oplevelse har jeg med det udførte vejvedligeholdelsesarbejde på Nordens Parkvej i 2019, hvor der blev lavet ny brostensbelægning i niveau med asfalten ved svingene på Nordens Parkvej. På Nordens Parkvej kører der biler, busser, varevogne og lastbiler med ca. 50 km i timen (nogle hurtigere). Billisterne holder ikke vejbanen med asfalt, men kører direkte over de steder, hvor der er lagt brosten i forbindelse med svingene uden at sænke farten. Dette giver en høj buldrende lyd inde i vores hus hver gang de passerer. Det er en støj, der er generende hele døgnet - både dag og nat, hvor vinduerne er lukkede. Det ville gøre en kæmpe forskel, hvis kommunen fjernede brostenene og i stedet lagde asfalt, imens der fortsat var hvide striber mellem stykket, hvor der tidligere var lagt brosten og vejen. Økonomisk vil det ikke være en større udgift for kommunen, da det kun er brostene, der skal fjernes og erstattes med ny asfalt. Brostenene har ingen virkning på, at bilerne kører langsommere - de larmer kun, når bilerne konsekvent kører over dem hele tiden. Samtidigt med at brostenen blev fjernet, så kunne den generelle hastighed sænkes til 40 km i timen, hvis ideen med brostenene var, at de skulle have en indvirkning på hastigheden på vejen. Her vil jeg gerne fremhæve de løsninger, der er blevet anvendt i Trekroner Øst, som virker meget mere effektivt. De dårlige erfaringer med brostensbelægningen kan også medtages ved fremtidige renoveringsprojekter af veje i Roskilde Kommune, så de samme støjgener ikke opstår andre steder, hvor vejene renoveres, som det var tilfældet, da Nordens Parkvej senest blev renoveret.
2. Kommunens indsatser i forhold til interessevaretagelse over for andre myndigheder:
I vores have bliver vi sommetider generet af støj fra Holbækmotorvejen, hvis vindretningen flytter støjen mod vores hus. Der kunne tænkes i at lave støjværn langs motorvejen eller reducere hastigheden på motorvejen langs stykket ved Trekroner til fx 80 km i timen, som det også gøres andre steder på motorveje, hvor der skiltes med hastighedsnedsættelse grundet støj. Disse virkemidler er også nævnt i jeres oversigt over virkemidler.
Med venlig hilsen
Gerrit de Groot-Poulsen
Vi bor på Isafjordvej og der ofte trafikstøj fra hovedevejen mod Hillerød og motorvejen. Når der er udrykning på hovedevejen kan høre vi det i huset selvom døre og vinduer er lukket.
Begge dele er utrolig generende og giver ikke ro.
Mvh
Karenmaria V. Johansen
Et tiltag, som også fremhæves i strategiudkastet, det kraftigt opfordres til bliver udbredt i langt højere grad, er sænkning af den tilladte hastighed på vejene. Rent faktisk bør den generelle hastighed på kommunens veje sænkes til 40 km/t som hovedregel. Udover et marginalt tidstab for bilister er det svært at få øje på negative konsekvenser. Omvendt vil det kunne få stor positiv betydning for trafiksikkerheden og trygheden i trafikken for bløde trafikanter på såvel cykel som løbehjul samt for fodgængere. I særdeleshed børn og ældre. Som supplement vil flere fodgængerfelter på strækninger med langt i mellem eller langt til lyssignaler være hensigtsmæssigt. Det kan - i det omfang reglerne tillader det - være uden lys/gule advarselslamper for at minimere nabogener.
Det kunne have meget stor positiv betydning for Roskilde som den store lille by tæt på vand og natur med en tilgang til trafik, der sætter bløde trafikanter og forholdene for færden uden bil først.
Dette høringssvar afspejler alene undertegnedes oplevelse af støjbelastningen i Vor Frue (hvor man selv på ”bagsiden” af husene uden problemer kan måle støj over Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi på 58 dB), men det er givetvis repræsentativt for de øvrige små bysamfund mellem Roskilde og Viby. Beboerne her er omkransede på tre sider af Holbækmotorvejen, den stærkt trafikerede, støj- og ulykkesplagede statsvej Køgevej (som ikke nævnes noget sted i strategien) samt jernbanelinjerne. Desuden er i området placeret en lufthavn, et motorsportsanlæg, aktive grusgrave samt Dyrskuepladsen, der som det vistnok eneste sted i kommunen benyttes til forskellige rekreative arrangementer med højt støjniveau. Det er på denne baggrund, at jeg i det følgende først kommer med nogle rettelsesforslag til strategiens nuværende ordlyd, og til sidst kommer med nogle konkrete forslag til støjdæmpende foranstaltninger i eget nærområde:
S. 4 om interessevaretagelse: I afsnit 4 bør indføjes ” og Statens landeveje” efter ”Holbækmotorvejen”.
s. 8-10 og 18: Det bør tydeliggøres, at der – vurderer jeg i mangel af en kilde – er tale om MODELLERING af støjen og ikke faktuelle MÅLINGER.
S. 13: I Indsats 2: ”Reducere støj fra Holbækmotorvejen” bør tilføjes ” og andre statsveje”.
I Indsats 8 bør tilføjes: ” og arbejde for at begrænse samme aktivitet fra private arealer”.
Efter Indsats 8 bør indsættes et enslydende punkt vedrørende andre støjende rekreative aktiviteter: motorløb, traktortræk, ukontrolleret elektronisk forstærket musik, flyveopvisninger...
S. 19: I alle afsnit bør det, jfr. overskriften, tilføjes, at tiltagene også er relevante for de øvrige veje og ikke kun Holbækmotorvejen.
S. 19 indeholder desuden en udokumenteret påstand, som savner kildehenvisning: ”Støj fra motorveje opleves som mere generende end støj fra andre veje” – det mener jeg er diskutabelt. En motorvejs konstante ”brus” er ikke nødvendigvis værre end varierende støj fra acceleration og motorbremsning.
Også på s. 19 tales om at ”prioritere de støjskærmsprojekter, der giver mest støjreduktion per investeret krone”. Her savnes, ligesom i Strategien som helhed, helt hensynet til den enkelte borgers kumulative støjbelastning. Det kan godt være relevant f.eks. at bygge en støjskærm for et mindre antal borgere, hvis de ud over vejtrafik er plaget af anden støj, som det til gengæld er sværere at gøre noget ved. Denne type overvejelser har kommunen med sit lokalkendskab et særligt ansvar for at italesætte.
S. 21 indeholder en udokumenteret påstand, som savner kildehenvisning: ”[Hastighedskontrol] vil have størst effekt på de veje, hvor [der] er de største hastighedsoverskridelser i kommunen”. De største hastighedsoverskridelser findes formentlig ved de laveste tilladte hastigheder, hvorfor hastighedskontrol her næppe er lige så relevant i støjsammenhæng som for eksempel på indfaldsvejene. Afsnittet bør udgå eller omformuleres.
S. 23: ”Roskilde Kommune er myndighed for miljøgodkendelsen af selve lufthavnen og heri er indført begrænsninger til antallet af tilladte flyvninger…” – her bør det, hvis der er hjemmel til det, specifikt tilkendegives, at kommunen vil søge at begrænse/regulere/kontrollere unødig rekreativ flyvning samt ikke fremover vil give tilladelse til afholdelse af flyveopvisninger. Afsnittet vil også nyde godt af at opsummere de omtalte overflyvningsrestriktioner, så borgeren selv kan orientere sig i dem og er bedre stillet i forhold til at klage (dette kunne også med fordel tilføjes det på s. 32 omtalte informationsmateriale).
Idekatalog for støjdæmpning i Vor Frue:
1) Trafikstøjen fra Køgevej (som i de kommende år forventes at gå fra belastningsgrad ”lav” til ”kritisk” ('Statsvejnettet 2022. Oversigt over tilstand og udvikling. Rapport 615', 106-107) skal, ved interessevaretagelse overfor Vejdirektoratet og Politiet, nedbringes ved en kombination af følgende virkemidler:
a. Den letteste, hurtigste og billigste (formentlig udgiftsneutrale) metode, som også må forventes at nedbringe ulykkesfrekvensen, er ved hastighedsbegrænsning med tilhørende -kontrol (og når teknologien tillader det endvidere ”støjkameraer”). Populært sagt rykke byskiltet syd for Lufthavnsvej.
b. En lidt større investering, som dog er en del af den løbende drift, er konsekvent anvendelse af støjdæmpende asfalt (inkl. vedligehold).
c. Skridtet videre er en støjskærm/-vold.
2) Støjdæmpning omkring Holbækmotorvejen (interessevaretagelse) skal være tosidig, og det skal undersøges/tilsikres, at eksisterende ensidig støjdæmpning ikke kaster støjen sydpå.
3) Eksisterende chikaner på Vor Frue Hovedgade (kommunal drift/anlæg) skal erstattes med bump af samme type som f.eks. kendes fra Astersvej og Himmelev Bygade, som tillader to køretøjer at krydse hinanden uden standsning samtidig med, at de holder hastigheden nede. Den eksisterende løsning er uhensigtsmæssig, både hvad angår støjafgivelse men også i forhold til trafikafvikling, hvor de især i myldretiden standser køretøjernes flow og, i stedet for at begrænse hastighed og støj, giver anledning til unødvendige accelerationer. (Ja, der findes myldretid på Vor Frue Hovedgade, som er indfaldsvej fra alle de små landsbyer samt adgangsvej til en større industrivirksomhed).
4) Der skal udøves større kritik, når der gives tilladelser til arrangementer på Dyrskuepladsen (kommunal drift).
a. Der bør ikke længere gives tilladelse til motorløb o.lign. med forbrændingsmotor (særligt da der jo findes en bane med støjvold blot 2 km borte).
b. Det bør være et vilkår for arrangementer med musik, at kun arrangøren selv, som man må formode er underlagt en form for kontrol af lydtryk og driftsperiode, må opstille anlæg til elektronisk forstærkning af musik. (Det er velkendt, at gæster til f.eks. Roskilde Festival medbringer egne anlæg, som er i stand til at yde et højere lydtryk end arrangørens eget. Det er en umulig og urimelig opgave for arrangøren at kontrollere brugen heraf).
5) Kommunen bør selv gå forrest, men også understøtte borgerne, med klager over unødig bolignær flyvning samt søge at hindre afholdelse af flyveopvisninger (drift/interessevaretagelse).
6) Kommunen skal se på den SAMLEDE belastning og indtænke kompenserende foranstaltninger: Er det ikke muligt at begrænse én støjkilde, skal der lægges ekstra vægt på de, man kan begrænse, selvom de isoleret set måtte ligge under grænseværdierne. Et eksempel: Nogle er nødt til at tåle den samfundsnyttige flyvning med rednings- og lægehelikoptere. Man kunne vælge at skåne disse borgere for traktortræk, eller man kunne give dem en støjskærm tidligere end ellers.
7) Endelig - og det gælder hele kommunen - bør der foretages faktiske støjmålinger (gerne permanent), så beslutningsgrundlaget hæves op over de tydeligt mangelfulde udbredelsesmodeller og bedre indbefatter lokale variationer (disse data vil også kunne nyttiggøres i forbindelse med ejendomsvurderingen).
Som borger i Vor Frue er vi plaget af trafikstøj fra Køgevej.
En del er plaget konstant af støjen, da de bor meget tæt på Køgevej. Og så er vi en del, der bliver plaget af støjen hver gang, vinden kommer fra Syd-Øst. Der er intet, der tager støjen over det åbne land. Det går fra, at der er helt støjfrit, når vinden kommer fra Vest, men når vinden kommer fra Syd-Øst, kan man i værste fald ikke føre en samtale på terrassen. Det er nedsættende for livskvaliteten.
Vi foreslår, at der bliver set på mulige tiltag. Det skal være tiltag ift. problemet hele vejen på Køgevej fra indkørslen til Tjæreby i Syd og til slut af Vor Frue i Nord. Således vil det komme alle borgere i Vor Frue til gavn.
Tak, fordi I læser med. Sig endelig til, hvis I vil på besøg i byen en dag, hvor vinden kommer fra Syd-øst.
Vedhæftede dokumenter
Se nedenfor fra mst.dk
___________________________________________________________________________________________
Ny strategisk EU støjkortlægning
Støj fra trafikken på større veje, større jernbaner, i større lufthavne samt i større byområder herunder støj fra store virksomheder kortlægges hvert femte år i alle EU-medlemslandene.
Ny fælleseuropæisk beregningsmodel CNOSSOS
Denne gang er støjkortet lidt anderledes. Det er nemlig udarbejdet med den nye fælleseuropæiske beregningsmodel CNOSSOS. Hvor medlemslandene før har kortlagt støjen ud fra forskellige beregningsmodeller, har EU besluttet at alle skal anvende den samme model. Det skal vi, så vi bedre kan sammenligne støjniveauerne og deres udvikling på tværs af hele Europa. Resultaterne fra CNOSSOS-beregningerne kan ikke sammenlignes med tidligere kortlægning eller de danske grænseværdier.
CNOSSOS er en simplere og overordnet set mindre nøjagtig model end den vi anvender i Danmark, nemlig beregningsmodellen Nord2000. Det gør at støjniveauerne for trafikken på veje og jernbaner beregnet med CNOSSOS typisk beregnes til at være lavere, end de ville være med Nord2000. Sammenligner man de to modeller, kan der på visse steder være en forskel i det beregnede støjniveau på helt op til 10 dB. Forskellen vil være størst langt fra støjkilden - og de største forskelle ses, hvor støjen udbreder sig over kuperet terræn eller hvor der er opsat afskærmning. Til beregning af støj fra lufthavne har Danmark hidtil brugt metoden DANSIM. Sammenligner man de to modeller (DANSIM og CNOSSOS), vil CNOSSOS give op til 3 dB højere resultater selvom støjen er uændret.
For at kunne sammenligne de foregående EU-støjkortlægninger med de kommende kortlægninger for veje og jernbaner, har man i Danmark besluttet at udføre en ekstra kortlægning af trafikstøjen med Nord2000 modellen. Miljøstyrelsen forventer at kunne offentliggøre kortlægningen med Nord2000 efter sommeren 2023.
Danmark kortlægger fortsat med Nord2000
CNOSSOS skal kun anvendes ved de strategiske EU-støjkortlægninger, som gennemføres hvert 5. år. De danske trafikmyndigheder anvender således fortsat Nord2000 i forbindelse med planlægning af nye veje og opsætning af nye støjskærme. Kommunerne skal også fortsætte med at planlægge nye boligområder, og deres indsats med støjbekæmpelse, på baggrund af Nord2000 kortlægningen.
- For mange borgere i Vor Frue, er støjen fra tung trafik på Køgevejen dybt forstyrrende, og med til nedsætte herlighedsværdien er deres hjem og ejendomme.
Støj er et problem for mange borgere i Roskilde, men hvis man kigger lidt nærmere ind i det, kan det ikke være mange der bor under 50m fra tung trafik, der samtidig bevæger sig lige i det kritiske fart område på 60-70 kilometer i timen.
Der må kunne findes midler til afhjælpning af denne støj, enten og helst i form af en støjskærm langs Køgevejen, eller en nedsættelse af den højest tilladte hastighed fra 70 kilometer i timen til 50 kilometer i timen, således at de små 800 borgere i Vor Frue, kan få forøget deres livskvalitet.
Hvis Roskilde kommune har en ambition om at gøre Roskilde sydby mere attraktiv, så kræver at der gøres noget ved støjen fra Holbækmotorvejen! Ellers bliver Roskilde sydby aldrig attraktiv.
Da Roskilde kommune sendte høringssvar ud ifm Roskilde sydby tilbage i 2020. Var en af de gennemgående tilbagemeldinger fra borgere, støjen fra Holbækmotorvejen.
https://www.sn.dk/roskilde-kommune/mange-klager-stoej-fra-motorvej-og-jernbane-er-et-helvede/
Da Roskilde kommune offentliggjorde udviklingsstrategien for Sydbyen, så var der intet nævnt om støjen fra motorvejen.
I HELHEDSPLAN & STRATEGI 2020 står der: Roskilde Byråd har igangsat arbejdet med en ny udviklingsstrategi for Roskilde Sydby med ambitionen om at skabe en mere sammenhængende, attraktiv og levende bydel.
Motorvejen er en statsvej, men derfor SKAL Roskilde kommune være aktiv og lægge pres på transportministeren, for at gøre opmærksom på at der er problemer og at der skal gøre noget ved det. Det er ikke nok at borgmesteren skriver et brev, hvert andet år til transportministeren.
Vi er blevet skubbet rundt i mange år uden at nogle vil håndtere det. Vi har skrevet til Roskilde kommune, omkring støj i Sydbyen fra Holbækmotorvejen, vi har indgivet høringssvar til Roskilde kommune. Kommunen skubber os over til Vejdirektoratet, da det er en statsvej. Da Roskilde kommune ikke har hjulpet os, så har vi på eget initiativ, flere gange skrevet til Vejdirektoratet, Transportministeren og Transportudvalget.
Vi har prøvet den lokalpolitiske vej for at få noget igennem.
Nu har vi i mange år levet med støt stigende støj fra Holbækmotorvejen, og støjniveauet har nået til et punkt, hvor vi ikke længere kan have vinduer åbne og ikke bruger haven som vi tidligere har gjort.
Støjen kommer fra vest og ikke fra syd, som ellers er tættest på vores område. Grunden til, at støjen kommer fra vest er, at den eksisterende skærm er for lav og at den ikke dækker hele motorvejsstrækningen mod vest. Dertil kommer vestenvinden, som ”bære” støjen mod vores område.
Støjen fra motorvejen er nu døgnet rundt, og meget af støjen om natten kommer fra lastbiler. Efter Mærsks nye havn i Kalundborg, så er antallet af lastbiler blevet noget højere om natten. (Ifølge APM Terminals' kommercielle chef, Helle Almind, vil flytningen betyde, at omkring 14.000-18.000 lastbiler vil komme til at køre ind og ud af Kalundborg)
Så der skal snarest muligt findes en løsning.
Kortsigtet løsning:
80km/t begrænsningen: Ministeren har tidligere skrevet, at han er åben for at drøfte det videre. Vi tænker at det er vigtigt at Roskilde Kommune tager en dialog med ministeren om det. Nedenfor er vores input til videre drøftelse mellem ministeren og Roskilde kommune.
Jeg er delvis enig i, at en 80km/t begrænsning, har en negativ effekt på samfundsøkonomien og er uenige i, at en 80 km/t begrænsning slet ikke hjælper. (Jeg har selvfølgelig læst om udbredelse-modeller og forventet 1-2 dB reduktion ifm en hastighedsreduktion.)
Men under Roskilde festivallen, hvor der var 80km/t begrænsning, oplevede vi en positivt effekt på vores område. Jeg ser en hastighedsreduktion vil hjælpe lidt, hos mange mennesker.
Derfor er forslaget, en 80km/t begrænsning på Holbækmotorvejen gennem Roskilde, som en midlertidig løsning, indtil der etableres bedre støjskærme eller støjreducerede asfalt.
I de timer, hvor det har en stor negativ effekt på samfundsøkonomien, køres der alligevel ikke meget mere end 80km/t pga tæt trafik. (kl 06:00-09:00 og 15:00-17:00). I de timer vil støjniveauet ikke blive reduceret. Men i timerne udenfor de travle timer, vil støjen bliver reduceret. Her er det de færre biler med høj hastighed, som laver støjen. Ved at reducere hastigheden for de færre biler, vil støjen reduceres i det tidsrum, og det har ikke den store negativ effekt på samfundsøkonomien.
Støjniveauet er gennem de seneste år steget og steget og er nu døgnet rundt. Vi ved, at vi bor i et støjbelastet område, men at støjen er døgnet rundt er uudholdeligt. De langvarig påvirkninger af støjen påvirker helbredet meget.
Derfor vil en reduktion af hastigheden til 80km/t, hjælpe til at reducere trafikstøjen i timerne udenfor de travle timer.
Hastighedsbegrænsningen skal ses som en midlertidig løsning, indtil der kommer forbedret støjskærme på bynære motorveje.
Derudover er der flere vinkler, som vil bidrage positivt. Mindre fart giver mindre CO2 udledning og mindre risiko for ulykker.
Langsigtet løsning- Roskilde skal med i infrastrukturplanen 2035:
Egentligt er vores spørgsmål simpelt: Hvad skal der til for at Roskilde kommune lægger mere pres på staten, for at komme i betragtning til støjskærme ifm infrastrukturplanen 2035? Det er nu, at politikkerne planlægger næste pulje af støjskærme.
En 750m støjskærm vil hjælpe et større område end lige vores boligområde. Det vil også hjælpe dele af Musicon området, og længere vest over.
Som vi ser det, så skal der også arbejdes på en langsigtet løsning. Den eksisterende skærm skal forhøjes på det røde stykke og forlænges med det blå stykke. Se kort nedenfor.
Den vestlige støjskærm er alt for lav.
Faktisk kan det være at den eksisterede skærm skal skiftes til en ny mere moderne skærm, da den eksisterende skærm er mange år gammel og formentlig ikke tidssvarende mere. Projektet kunne måske laves af 2 omgang for at holde budgettet. Første og vigtigste del skal være en løsning for os nu og her, som består af 250m forhøjelse af den eksisterende støjskærm + 500m forlængelse mod vest. Anden del skal være udskiftning af den eksisterende gamle støjskærm.
(Der blev etableret støjskærm på den grønne strækning for et par år siden. Men den hjælper ikke os, som bor på Bakkedraget, Havelodden, Bakkesvinget, og Bakkekammen.)
Vi ser at denne kortlægning skal bruges til at lægge pres på Staten.
Vedhæftede dokumenter
Det er især udtalt, allerede fra omkring kl 4 om morgenen
Der må kunne gøres noget
Jeg er helt med på, at vi bor tæt ved togbane og motorvej, men derfor bør der alligevel være en grænse for hvor meget støj vi skal leve med. Vi er allerede langt over grænsen for, hvad der er dokumenteret sundhedsskadeligt.
Med udvidelsen af Hollbækmotorvejen i 2012 er der kun kommet flere og flere biler og mere larm, da lyden bliver kastet tilbage fra "broen" over Ringstedvej . Der er intet støjværn. Ligeledes er et helt bælte af træer fældet, for blot få uger siden, hvilket giver endnu mere støj.
Det " støjværn" vi har ud for Vores kvarter, er en gammel træmodel fra gud ved hvornår, Der kaldes i den grad på en opgraderet model, ala den, som for ikke længe siden, er opsat udfor Musicon bydelen. Opgraderingen af støjværn stoppede desværre lige ved Maglegårdsvej og starten af vores boligområde.
Jeg håber at på en eller flere løsninger:
1. Hastighedsbegrænsning på Holbækmotorvejen gennem byen- det er muligt i mange andre kommuner, så hvorfor ikke i Roskilde? Vi oplevede markant mindre trafikstøj under Roskilde festivalen, hvor der var hastighedsbegrænsning.
2. Opdaterede støjværn
3. En løsning støjværn/bro for den del af morvejen som kører over Ringstedvej.
Det er skønt at hele sydbyen får et løft - vores kvarter trænger til holdbare løsninger på støj gener.
Primærproblemet er støj fra Holbæk-motorvejen, men støj fra jernbanen ”Lille Syd” indgår i den samlede støjbelastning.
Støjproblemer
Der er som også bemærket i nylige rapport en signifikant tiltagende, stærkt generende og potentielt sundhedsskadelig situation med opadgående støj fra Holbæk-motorvejen i det nævnte område.
Vigtigheden understreges dels af omfanget/niveauet af støjgenerne bredt betragtet, men også af de afledte potentielt alvorlige sundhedsproblemer grundet støjen (se redegørelse nedenfor).
I forbindelse med udbygningen af motorvejen (færdiggjort 2012), blev beboerne i området stillet i udsigt, at hastighedsgrænsen på motorvejen forbi beboelsen ville blive reduceret til 90 km/timen. Denne hastighedsreduktion blev aldrig efterfølgende gennemført, så støjen blev allerede fra starten øget trods den nyanlagte støjreducerende asfalt.
I Vejdirektoratets ”Støjhandlingsplan for statens veje 2018-2023” er udpeget en række særligt støjbelastede boligområder, hvor området bag støjskærmen nord for Holbæk-motorvejen, hvor vi bor, for nuværende allerede er udpeget, da det opfylder de opsatte betingelser for en skærmstrækning, men området er endnu ikke med i prioriteringen.
Støjgener stigende
• Motorvejs-trafikken er siden 2012 intensiveret betragteligt på Holbæk-motorvejen – Årsdøgntrafik ifølge Vejdirektoratet steget fra 57129 (2012) til 84455 (2019) biler
o Vejdirektoratet: Årsdøgntrafik 1997 – 2019: http://vej08.vd.dk/ords/komse/komse.udtraek_pkg.kald_rapkoe_div?i_id=8&i_id_navn=UDVIKLING_ID&i_subnavn=GA
• Marts 2021 planlagt nyetableret stor Mærsk container-terminal i Kalundborg, som vil tage ca 30% af al container-volumen til Sjælland og medføre betydeligt stigende lastbiltrafik på Holbækmotorvejen, anslået 14-18.000 lasbiler ekstra årligt
o Finans: https://finans.dk/erhverv/ECE12644406/maersks-containerskibe-skifter-fra-koebenhavn-til-anloeb-i-kalundborg/?ctxref=ext
o TV2 Øst: https://www.tv2east.dk/kalundborg/maersk-flytter-til-kalundborg-gigantisk-eksporteventyr-begynder
• Langs Havelodden er den støjreducerende bevoksning ned mod banelegemet i foråret 2013 af Banestyrelsen (DSB) som ”led i vedligeholdelse af området” ryddet nærmest fuldstændigt. Der blev ganske vist genetableret bevoksning, men dette er fortsat helt utilstrækkeligt som støjværn betragtet.
Trafik-prognoser – stigende trafik
Ifølge Vejdirektoratets trafikprognoser forventes ”køretøjskilometerne” efter 2020 og frem til 2030 at stige med 8,3 pct. Det vil i gennemsnit være cirka 0,8 pct. pr. år i forhold til niveauet i 2020.
Trafik-intensiteten vil således stige betragteligt fremadrettet, så motorvejsstøjen, som primært hidrører fra dækstøj (om end enkeltbiler/motorcykler kortvarigt øger lydtrykket) trods støjdæmpende asfalt vil stige i årene der kommer. Et tiltagende element af El-biler vil ligeledes forventeligt yderligere øge dækstøjen (tungere biler, bredere dæk) yderligere
Samlet set er støjgenerne for beboerne i området steget betydeligt allerede (motorvejsstøj + støj fra jernbanen (”Lille Syd”)) og kan forventes at stige kraftigt fremadrettet.
Egne ”støj-målinger”
I undertegnedes baghave, som ligger i tredje række til motorvejen, er støjniveauet målt 29/3-17 (eftermiddag, uden blade på bevoksning) til 46,5 dB(A).
Henover sommer/efterår 2020 er der her på forskellige tidspunkter målt følgende:
Dato Dag i ugen Tidspunkt på dagen Støjniveau (dB(A))
15/7-20 Onsdag 16.42 57,2
20/7-20 Mandag 14.50 62,2
20/7-20 Mandag 18.15 59,6
23/7-20 Torsdag 14,45 60,4
23/7-20 Torsdag 18,21 60,8
26/7-20 Søndag 11.44 59,0
3/8-20 Mandag 12.52 62,5
3/8-20 Mandag 13,12 60,7
3/8-20 Mandag 16.33 60,3
12/12-20 Lørdag 12.40 60,7
12/12-20 Lørdag 12.42 60,7
14/12-20 Mandag 18.58 55,3
14/12-20 Mandag 19.00 56,8
16/12-20 Onsdag 16.30 63,2
16/12-20 Onsdag 16.32 65,1
18/12-20 Fredag 16.42 67,7
18/12-20 Fredag 16.44 68,8
19/12-20 Lørdag 11.30 67,7
19/12-20 Lørdag 11.45 66,5
Senest har jeg imaj måned 2023 målt mellem 62,3 og 66,9 dB ved talrige tilfælde spredt over døgnet/hverdage/weekends
I perioder med Roskilde-festival, hvor der har været hastighedsbegrænsning, har støjniveauet ligget omkring 50,3 og 54,0 dB
Gennemsnitligt således et overordentligt højt i tredje række fra Holbæk-motorvejen. Støjniveauet i de haver, som ligger helt op mod motorvejen er maturligvis betydeligt højere. Målinger er foretaget ved anvendelse af den Svenske Miljøstyrelses app. ”Buller”.
Grænseværdier
Miljøstyrelsen har fastsat vejledende grænseværdier for vejstøj og boliger, der udsættes for lydniveau > 58 dB, betragtes som støjbelastede. Seneste officielle målinger iht. Vejdirektoratets støjkortlægning er fra 2017 (”Støjhandlingsplan for statens veje 2018-2023, rapport 593, Vejdirektoratet”) – se link til interaktivt ”vejkort” nedenfor.
Sundheds- og helbredsmæssige problemer
Iht. Oplysninger fra Miljøstyrelsen kan det være forbundet med alvorlige helbredsmæssige konsekvenser at være udsat for vejstøj. Det drejer sig om potentielt kommunikationsbesvær, hovedpine, søvnbesvær, stress, forøget blodtryk, forøget risiko for hjertesygdomme (inkl. blodprop i hjertet), blødning eller blodprop i hjernen og hormonelle påvirkninger (fx Diabetes). Støj kan endvidere påvirke ydeevnen og påvirke børns indlæring og motivation.
• Sammenhænge mellem støj og sundhed på Miljøstyrelsens hjemmeside: https://mst.dk/luft-stoej/stoej/trafikstoej/trafikstoej-og-sundhed/
• WHO's seneste anbefalinger om støj: https://www.euro.who.int/en/health-topics/environment-and-health/noise/publications/2018/environmental-noise-guidelines-for-the-european-region-2018
• Som en del af evalueringen af vejstøjstrategien i 2010 er her en sammenfattende rapport om vejstøj og sundhed, udført af Stockholm Universitet (https://mst.dk/media/90320/Bilag%201%20-%20H00063-1-AAJ.pdf )
Samlet vurdering af motorvejstrafik- og støjproblemer
• Støjniveauet ligger i vores boligområde betydeligt højere end tidligere (også højere end i 2017 (min påstand)) og nærmest konstant henover dagene på et lyd-niveau omkring 60-68 dB(A), hvilket er både stærkt generende og potentielt sundhedsbelastende.
• Der er tidspunkter, hvor støjen stiger betragteligt, når enkeltbiler/motorcykler ”gasser op”.
• De viste målinger er for de flestes vedkommende iøvrigt foretaget i ”Corona-tid”, hvor der har været færre biler (10-18% færre end i 2019 – se link) end vanligt (hjemmearbejde, mindre erhvervsaktivitet o.a). Det ”reelle” støjproblem er således større end målingerne antyder (Vejdirektoratet, trafiksammenligning 2019-2020: https://www.vejdirektoratet.dk/side/trafikkens-udvikling-i-tal#0 ).
Motorvejsstøjen kommer primært fra området op mod Ringsted-afkørslen, hvor der er et stykke fra Bakkesvingets ”ende” som ikke har støjafskærmning overhovedet.
Der er således et stort og stigende behov for moderne og mere effektivt støjværn langs motorvejen ind i mod vores boligområde. Løsninger herpå vil afgørende øge områdets ”bo-kvalitet” og samtidigt nedsætte de afledte potentielle sundhedsrisici for beboerne.
Herudover vil en etablering af støjafskærmning langs Havelodden ind mod jernbanen (”Lille Syd”) yderligere kunne nedsætte den samlede støjbelastning.
Et forslag til løsninger kunne være en kombination af:
• Udskiftning af aktuelle (utidssvarende) støjskærme langs Bakkesvinget
• Nyetablering af moderne støjskærme op mod Ringsted-afkørslen
• Indførelse af hastighedsbegrænsning på Holbækmotorvejen udfor området
• Udskiftning af allerede pålagt asfalt til moderne ”Miljø-asfalt”
• Etablering af støjafskærmning mellem boligområdet langs Havelodden og jernbanen ”Lille Syd”.
• Begrænse accelerationen indtil togene er udenfor byområde. (Især for godstogene)
Vi vil gerne – med afsæt i ovennævnte redegørelse - opfordre til, at vores område prioriteres blandt aktuelle støjprojekter i Danmark.
Herudover ville – i samarbejde med BaneDanmark – det være overordentligt formålstjenligt, såfremt der kunne etableres en støjafskærmning mellem jernbanen ”Lille Syd” og boligområdet langs Havelodden.
Med venlige hilsner
Søren Madsen
Havelodden 68, 4000 Roskilde
Også på vegne af tidligere "støjgruppe" i området.
Vedhæftede dokumenter
Til trods for at et stort antal borgere, ikke mindst borgerne der er boende i Roskilde Sydby,
i snart mange år har levet med støjen fra især Holbæk Motorvejen, der i Vejdirektoratets hvert femte år udsendte rapport tilkendegiver, at støjniveauet gennem Roskilde er urimeligt højt.
Selv om dette problem som statsvej ikke andrager Roskilde Kommune, måtte den daværende "Støjgruppe 4000" notere sig, at de initiativer der fra 12 borgmestre langs Holbæk Motorvejen
udgik med opfordring til Transportministeren indtil samfundet fik økonomiske muligheder for en støjbegrænsning, at få hastigheden på motorvejen gennem beboede områder ned skiltet til 80 km.
Gennem et større antal henvendelser til borgmester Tomas Breddam om blot med sin tilkende- givelse ville slutte op om støjgruppens initiativer for gennem en hastighedsnedsættelse at gøre
de hårdt prøvede borgere i Sydbyens tilværelse langs motorvejen lidt bedre. Med en uklædelig holdning, henviste borgmesteren byens støjproblem til den bestilte støjgennemgang forestået af firmaet Atkins, som er nu har fremlagt en rapport hvor det fremgår, at at stort tusindtal af kommunens borgere lever med en trafikstøj der langt overskrider Miljøstyrelsens grænse på 58 decibel - og hvad så? Det viser sig sikkert at kommunens midler - akkurat som samfundets - ikke rækker til et for de ramte borgere støjværn langs kommunens vejnet, og da hverken udvalget i almindelighed, eller byrådet incl. borgmesteren i særdeleshed, i forhold til støjrapporten næppe har andre muligheder end en hastighedsbegrænsning langs de udsatte støjområder, og en på linje med borgmesterens holdning til Sydbyens støjproblemer, vil næppe være antageligt for byens styre, ikke mindst for der sikker er betalt en vis pris for Atkins støjundersøgelse.
Men nu hvor proppen er af - Er byens største støjsvøbe for et stort antal borgere den overførsel af motorvejen hen over Ringstedvej hvorfra dækstøjen fra den gennem årene udviklede trafik kastes ned over byområderne fra den relative store højde, en støj der døgnet rundt er en plage for de beboede områder. JA, det er rigtigt det er en statsopgave at reducere støjen fra denne vanskelige position! Derfor udbød den tidligere regering et stort millionbeløb der kunne søges til de støjbegrænsninger der lå udenfor et støjværn, som er en længere og mere kostbare tunnel.
Støjgruppen foreslog at byens førstemand på lige fod med borgmestrene på vestegnen at søge om en økonomisk andel til en tunnel over Ringstedvej, men det kneb med initiativet.
Borgmesteren fra Høje Tåstrup gik endda så vide at han efter et møde med kommunens beboere i Fløng, der deler støjproblemer med Roskildes Sydby, på kommunens regning fil udarbejdet et tunnelprojekt gennem området - men så langt kom Roskilde ikke.
Afslutningsvis tilkendegiver mange af de måske lidt uvedkommende eksempler for udvalget, at mange borgere ikke i det lange forløb føler sig godt repræsenteret af byens borgmester, der nok af mange mener han udfører sine politiske for byen med et slapt initiativ.
Der er grund til at forvente lidt større omdrejninger af både udvalget og byrådet vedrørende borgernes ve og vel, end af byens førstemand - det bliver spændende at følge udviklingen omkring transportstøjen i byen,
Tommy Hansen
Bakkedraget 64
4000 Roskilde
Tommy-inger@mail.tele.dk
Ejerforeningen Poppellunden
Det stykke motorvej som er synligt fra Pærelunden og Poppellunden er meget hævet i forhold til omgivelserne og har slet ingen afskærmning mod støj overfor omgivelserne. Samtidig gør mangel på beplantning og træer mellem motorvejen og bygningerne at der ikke er noget som griber støjen og formindsker generne. Påvirkningen fra støjen her en sammenhæng med vindretningen og opleves ekstra markant når vinden kommer fra motorvejen over mod de omtalte bygninger. Det ønskes at der opsættes tilstrækkelig høj støjskærme lange motorvejen for at formindske generne. Andre tiltag, som kan mindske støjen, er naturligvis også velkomne.
Da Trekroner station i sin tid blev opført blev der lavet en mindre støjafskærmning. Den gang var der ikke meget byggeri mellem jernbanen og Trekroner Alle. Den eksisterende afskærmning er ikke særlig høj og både godstog og regionaltog stikker op over afskærmningen når de kører forbi. Desuden er der efterfølgende bygget adskillige nye bygninger øst for centertorvet (Blandt andet Pærelunden og Poppellunden) og den eksisterende afskærmning slutter før disse bygninger. Byggerierne på modsatte side af banen (Biltema og den anden bygning med flere forskellige butikker) ligger meget tæt op ad banen og medvirker endvidere til at støjen herfra kastes tilbage i modsatte retning og over mod boligbyggeriet på den anden side. Efter disse bygninger er opført kan man mærke en markant forøgelse af støjen, når tog kører forbi. Det ønskes at støjskærme langs jernbanen forlænges mod øst og at højden på både eksisterende og nyt laves i et niveau som reducerer og skærmer for støjen fra de forbikørende tog.
Det drejer sig om et betydeligt antal husstande som i øjeblikket må leve med markante støjgener. Mere en 100 husstande i bygningerne Poppellunden og Pærelunden er særdeles udsatte. Specielt om sommeren hvor døre og vinduer er åbne og når man gerne vil vil kunne sidde udenfor på altaner eller i haverne, mærker man meget den manglende afskærmning.
Se vedhæftede kort som viser den manglende og eksisterende afskærmning lange jernbane (rød) og motorvej (gul).
Trafikstøj fra Trekroner Alle er ligeledes til stigende gene for beboerne langs vejen. Der er over de seneste år kommet mere og tungere trafik som giver markante støjgener. Det er specielt tungere trafik som ikke hører hjemme i et beboelsesområde og som ikke har ærender i Trekroner, som bidrager mest. Det er ofte store lastbiler som kører igennem Trekroner og støjer når de skal bremse ned inden de kører igennem rundkørslerne. Kan denne trafik, som ikke har ærende i bydelen, ikke ledes udenom Trekroner? Støjdæmpende asfalt eller andre tiltag kunne måske også hjælpe.
På vegne af alle de påvirkede husstande i Trekroner Syd
Ejerforeningen Poppellunden