Du har mulighed for på få hjælp til:
- Madordning
- Indkøb
- Vaskeordning
- Daglig oprydning
- Rengøring
Du skal først visiteres. Find ud af, hvilken visitator der hører til din adresse, og læs om de tre ordninger nedenfor:
Find visitatoren fra dit område
Indhold blokeret
Dette element kan ikke vises, da du ikke har givet accept til følgende typer af cookies:
Du kan ændre dine indstillinger ved at klikke på knappen herunder.
Kontakt Myndighedsservice
4000 Roskilde
Du kan forvente svar fra os inden for 10 hverdage. |
Om madordning
Du kan få bragt varm eller kold mad hjem til dit hovedmåltid, hvis du ikke selv kan lave det. Det er din sagsbehandler i Myndighedsservice der vurderer, om du kan være med i madordningen.
Du skal kontakte din visitator mellem 8.30 og 9.30, som vurderer, om du kan være med i ordningen.
Du kan se de gældende takster for madordningen på siden "Takster på det sociale område".
Du vil modtage en regning med posten eller i din E-Boks.
Har du spørgsmål til betalingen for madordningen, kan du kontakte Myndighedsservice.
Madudbringning sker i tidsrummet 11.00-13.30 eller 16.45-18.45. Maden er i en let engangsemballage.
Du kan se, hvem der leverer maden på vores side om leverandører.
Det Danske Madhus
Det Danske Madhus leverer kølemad, som bringes ud to gange om ugen.
Tirsdag får du mad til dagene onsdag, torsdag og fredag.
Fredag får du mad til dagene lørdag, søndag, mandag og tirsdag
Café Heiss
Café Heiss leverer kølemad, som bringes ud tre gange om ugen.
Mandag får du mad til mandag og tirsdag.
Onsdag får du mad til onsdag og torsdag
Fredag får du mad til fredag, lørdag og søndag.
Kølemaden er afkølet når du får den, og den skal opbevares i køleskab, indtil det opvarmes i mikrobølgeovn.
Har du ikke en mikrobølgeovn i forvejen, kan du få en stillet til rådighed af Roskilde Kommune.
Mikrobølgeovnen er nem at betjene. Første gang du får kølemad, tager chaufføren mikrobølgeovnen med og sætter den op for dig. Han hjælper dig i gang med at bruge den. Samtidig får du en skriftlig vejledning i, hvordan du bruger ovnen.
Hvis du vil afbestille leveringer for enkelte dage, eller ændre din bestilling, skal du ringe til din leverandør indenfor åbningstiden, dog senest dagen før kl. 12.00.
Din chauffør kan ikke tage imod ændringer og bestillinger/afbestillinger.
Hvis der er ting, du er i tvivl om, kan du ringe til din leverandør.
Chaufføren kan svare på spørgsmål, men kan ikke tage imod ændringer og bestillinger/afbestillinger.
Hvis du har hjemmehjælp, kan vedkommende også give dig råd og vejledning om maden.
Hvis du har fået afslag på at deltage i madordningen og vil klage, skal du klage til Myndighedsservice senest 4 uger efter at du har modtaget afgørelsen. Din sag bliver genvurderet og hvis afgørelsen ikke ændres, sendes klagen videre til Ankestyrelsen.
Hvis du vil klage over maden, skal du først klage til din leverandør. Er du derefter stadig utilfreds kan du vælge en anden leverandør ved at kontakte din sagsbehandler i Myndighedsservice.
Om indkøb
Efter mødet laver sagsbehandleren en skriftlig afgørelse, der beskriver om du får bevilget hjælp til indkøb. Sagsbehandleren kontakter leverandøren og aftaler hjælpen til dig. Sagsbehandleren besøger dig tre måneder efter den første visitering og derefter mindst én gang om året.
Du er dog altid velkommen til at kontakte din sagsbehandler, hvis du har spørgsmål til din hjælp.
Du skal selv betale for dine indkøb af dagligvarer. Leveringen er gratis.
Du bliver ringet op af en fast medarbejder fra leverandøren på en fast dag og tidspunkt, som I aftaler. Du afgiver din bestilling ud fra leverandørens katalog og varerne bliver leveret to dage efter til din bopæl. Chaufføren sætter køle- og frostvarer på plads, hvis ikke du kan selv. Du kan få leveret op til 20 kg. varer. Der er ingen nedre grænse.
Din sagsbehandler i Myndighedsservice kan visitere dig til at få hjælp til at bestille dine varer og sætte dem på plads, hvis du ikke selv er i stand til det.
Du kan få leveret varer på alle hverdage i dagtimerne, enten én gang om ugen eller hver 14. dag.
Du og din hjemmehjælper er forpligtet til at meddele din sagsbehandler, hvis der sker ændringer i dit behov. Dette gælder både hvis dit behov bliver større eller mindre.
Du er altid velkommen til at kontakte din sagsbehandler, hvis du har spørgsmål til din hjælp.
Du vælger selv, hvem der skal levere dine varer. Ved vurderingsbesøget giver sagsbehandleren dig informationsmateriale om de leverandører, du kan vælge i mellem.
Hvis du ønsker at skifte leverandør, skal du rette henvendelse til din sagsbehandler i Myndighedsservice. Skiftet skal ske med 30 dages varsel. Du må derfor regne med, at der går en måned inden skiftet slår igennem.
Har du fået afslag på at komme med i indkøbsordningen og ønsker at klage, skal du sende klagen inden 4 uger efter modtagelsen af afgørelsen til Myndighedsservice. Her vil din sag blive genvurderet, og hvis afgørelsen ikke kan ændres, bliver klagen sendt videre til Ankestyrelsen.
Hvis du er utilfreds med de varer du modtager, skal du først henvende dig til din leverandør. Er du derefter stadig utilfreds, kan du kontakte din sagsbehandler og evt. vælge en anden leverandør.
Vaskeordning
Du kan få hjælp til dit vasketøj, hvis du midlertidigt eller varigt ikke selv kan klare opgaven.
Du kan få hjælp til at lægge snavset vasketøj i lærredspose, sætte vasketøj udenfor døren på et aftalt tidspunkt med leverandøren af tøjvask, tage det rene vasketøj leveret ved hoveddør ind, samt eventuelt lægge på plads. Disse opgaver udføres af din leverandør af personlig pleje og/eller praktisk hjælp.
Om Vaskeordning
Du kan se, hvad vaskeordningen koster på vores side om takster på det sociale område.
Vaskeordningen skal dække dit behov for at få vasket eget tøj og linned. Du kan få vasket tøj svarende til 2 maskiner hver 14. dag (op til samlet 8 kg) pr. husstand.
Kulørt vasketøj vaskes ved 40 grader. Linned og håndklæder vaskes ved 80 grader.
En standardvask ved centralt vaskeri omfatter følgende:
- Udlevering af vaskesæk
- Afhentning af vasketøj på din bopælsadresse
- Vask af op til 8 kg tøj, linned og håndklæder pr. husstand
- Tørring af tøj, linned og håndklæder
- Sammenlægning af tøj, linned og håndklæder
- Pakning af tøj, linned og håndklæder
- Levering af rent tøj, linned og håndklæder på din bopælsadresse senest 1 uge efter det er afhentet
- Vaskeriordningen omfatter ikke rensning af tøj, vask af dyner, puder, tæpper eller gardiner. Vask af silke og uld samt lignende tilbydes ikke
Læs mere i Roskilde Kommunes kvalitetsstandarder.
Dit tøj afhentes i en lærredspose stående udenfor din hoveddør.
Det snavsede tøj er i forvejen lagt i lærredsposen af din hjemmehjælper, hvis du er bevilget hjælp til dette. Er du ikke bevilget hjælp til dette, er det dit eget ansvar at lægge tøjet i lærredspose.
Lærredsposen med vasketøj hentes af leverandøren af tøjvask på din adresse udenfor hoveddøren. Herefter bliver det sorteret og vasket centralt og efterfølgende lagt sammen.
Det rene vasketøj pakkes i ren lærredspose og afleveres uden for dit hjem/hoveddør.