Offentlig høring af forslag til lokalplan 733 for nyt vikingeskibsmuseum

Roskilde Kommunes Byråd har på sit møde den 22. januar 2025 vedtaget at fremlægge forslag til lokalplan 733 for nyt Vikingeskibsmuseum til offentlig høring.

Lokalplaner
Type

Høring

Område

Roskilde

Høringsfrist
Offentliggjort
Type

Høring

Område

Roskilde

Høringsfrist

1. april 2025

Offentliggjort

4. februar 2025

Høring

Formålet med lokalplanen er at give mulighed for, at vinderforslaget fra arkitektkonkurrencen om Nyt Vikingeskibsmuseum kan gennemføres med mindre justeringer.

Lokalplanen sikrer, at en ny bygning til udstilling af de originale fem vikingeskibe samt transformation af vikingeskibshallen kun kan gennemføres i overensstemmelse med principperne fra vinderforslaget.

Ligeledes sikrer lokalplanen en bearbejdning og beplantning af de grønne områder til et strandengslandskab, herunder hvordan Vikingeskibsmuseets udendørs aktiviteter kan afgrænses.

Samtidig sikrer lokalplanen god offentlig adgang til fjorden med passage over museumsøen, flere offentlige opholdspladser og mulighed for parkering og autocamperplads.

Borgermøde

Alle interesserede kan høre mere om forslaget på borgermødet den 18. marts 2025 kl. 18.00 – 20.00 i festsalen på Klostermarkskolen, Kongebakken 19, 4000 Roskilde.

Tilmelding og mere information

Retsvirkninger

Der er midlertidigt forbud mod udstykninger, bebyggelse og ændret anvendelse indenfor lokalplanområdet indtil planen bliver endeligt vedtaget.

Miljøvurdering

Roskilde Kommune har truffet afgørelse om, at der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering af forslag til lokalplan 733, jf. Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter. Der kan klages over afgørelsen som beskrevet i vedlagte klagevejledning. Klagefristen er 4 uger efter annoncering – dvs. den 4. marts 2025.

Se klagevejledningen vedrørende afgørelse om ikke at udarbejde miljøvurdering

Offentligt tilgængeligt

Vær opmærksom på, at dit høringssvar (det dokument, du indsender) vil være offentligt tilgængeligt her på siden, så snart du har indsendt det. De oplysninger, du giver nedenfor om din adresse og emailadresse, vil ikke blive vist her på siden. 

Dit navn og adresse vil fremgå af det høringsnotat, som udarbejdes til den politiske behandling af sagen. Dine oplysninger vil være offentligt tilgængeligt i indeværende byrådsperiode (2022-25) og næste, dvs. i max. 8 år. 

Når du har sendt høringssvaret, går svaret automatisk til sagsbehandler. Du vil modtage en kvitteringsmail på den mailadresse, du har oplyst.

Navne-/adressebeskyttelse og følsomme personoplysninger

Har du navne-/eller adressebeskyttelse skal du sende dit høringssvar via Byudvikling og Grøn Omstillings digitale post vedr. høringer (borger) og gøre opmærksom på i mailen, at du har navne-/eller adressebeskyttelse. Dit høringssvar vil efterfølgende blive vist på høringsportalen og indgå i høringsnotatet i den politiske sag med oplysning om navne-/eller adressebeskyttelse. 

Hvis du oplyser følsomme personoplysninger i dit høringssvar skal du sende dit høringssvar via Byudvikling og Grøn Omstillings digitale post vedr. høringer (borger) eller Byudvikling og Grøn Omstillings digitale post vedr. høringer (virksomhed/forening). Følsomme personoplysninger er f.eks. oplysninger om politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning; helbredsoplysninger m.m. Dit høringssvar vil efterfølgende blive vist på høringsportalen og indgå i høringsnotatet i den politiske sag uden oplysning af navn og adresse.

Personoplysninger

Vi beder om dine oplysninger for at kunne behandle og vurdere høringssvarene i forhold til den aktuelle sag. Når du udfylder og sender denne formular til os, bekræfter du samtidig, at vi gerne må registrere de oplysninger, du selv har tastet ind. 

Se oplysninger om behandling af dine data

Kontakt Byudvikling og Grøn Omstilling

Høringssvar (22)

Iben Blum


Høringssvar vedrørende forslag til Lokalplan 733
Sendt som en del af Roskilde Havneforum
Jeg har på vegne af Roskilde Havneforum læst den meget flotte og veludarbejdede lokalplan. Det er dog ikke helt let at gennemskue alle detaljer, så jeg har valgt at fokusere på de forhold, der umiddelbart falder mig mest i øjnene.
Generelle betragtninger
Jeg sætter stor pris på, at der er lagt vægt på, at de vanlige aktiviteter på havnen kan fortsætte på trods af ombygningerne. Havnen er både et kultursted og en arbejdsplads, og det er vigtigt, at denne balance opretholdes, selvom der kommer byggerod m.m.
1. Parkering
Parkering er altid en udfordring i området, og jeg synes, det er positivt, at der fokuseres på at etablere ordnede parkeringspladser på gruspladsen ved vandrehjemmet mod syd (bådenes vinteropbevaringssted) inden man starter.
Autocampere
Autocampere fylder meget og optager parkeringspladser i længere tid. Jeg foreslår derfor, at der findes en mere hensigtsmæssig placering til dem – eventuelt i området mellem by og havn.
2. Metalskurerne
Ikke alle metalskurerne er indtegnet på planen. Jeg har fået at vide det var en fejl. Det kunne give mening at flytte de sidste to skurer op til enden af vandrehjemmet mod syd. Dette ville skabe flere parkeringspladser og give et mere åbent udtryk. Det ene af disse skure er i øvrigt det, vi selv bruger.
Skurerne er ikke de smukkeste, men de er nødvendige og har været en dyr investering da de blev indkøbt. Vi har brug for opbevaringsmuligheder til vores udstyr, herunder telte. Faktisk kunne vi godt bruge endnu mere opbevaringsplads, da en del af vores udstyr ikke kan være i skurene og derfor ligger udenfor.
Det ville derfor være fordelagtigt at inddrage gruspladsen ved vandrehjemmet og Paradis Is tidligere i planlægningen. Dette ville give os mulighed for at fjerne det udstyr, der nu ligger udenfor. Måske kunne man også overveje, at vores opbevaringsskur blev lavet af træ i forlængelse af masteskuret og renovationsområdet.
3. Tidsplan
Vi bemærker, at grusplads projektet igen er blevet udskudt. Dette er meget beklageligt for os, da vi tidligere har udarbejdet en god plan i samarbejde med kommunen (repræsenteret ved Klaus Thomsen og Claudia Oddone) samt Roskilde Havneforum (repræsenteret ved mig selv og Michael Olesen).
Jeg håber virkelig, at der kan findes en løsning, så projektet kan fremskyndes.
4. Renovation
Jeg foreslår, at haveselskabets renovationsplads udvides, så andre brugere kan benytte den mod betaling til havneselskabet (afhængigt af deres årlige forbrug).
Det er ikke pænt med mange spredte affaldscontainere, og efterhånden som alle på havnen også skal sortere affald, vil dette kun blive mere påtrængende. Hvis man ønsker en pæn havn, er det et problem, der bør adresseres. Desuden giv er de lugt gener de varme sommerdage.
Med venlig hilsen
Iben Blum
Roskilde Havneforum
________________________________________
PS:
Roskilde Havneforum blev oprettet af Roskilde Kommune i samarbejde med havnen.
Vi er dog nu i tvivl om, hvorvidt vi overhovedet skal fortsætte. Det ville give god mening, hvis der var en repræsentant fra kommunen med i forummet, så samarbejdet kunne blive endnu bedre.
Roskilde Havneforum er bredt repræsenteret og består i øjeblikket af:
• Roklubben
• Sejlklubben
• Havneselskabet
• Vikingeskibsmuseet
• Marineforeningen
• Salsa Latina
Hvis kommunen deltog, ville der være større sandsynlighed for, at formændene for de forskellige foreninger også ville være repræsenteret. Det ville betyde, at vi ikke behøvede at indkalde hver enkelt aktør separat, men i stedet kunne fremlægge og diskutere forslag direkte på bestyrelsesmøderne – til gavn for alle parter

Iben Blum

Høringssvar vedrørende forslag til Lokalplan 733
På vegne af Salsa Latina vil jeg gerne takke for muligheden for at indsende vores bemærkninger til lokalplanforslaget.
Vi sætter stor pris på, at der i planlægningen er taget hensyn til, at de vanlige aktiviteter på havnen kan fortsætte trods ombygningerne. Havnen er et vigtigt kultursted og en arbejdsplads, og det er afgørende, at denne balance opretholdes gennem byggeprocessen.

1. Bevaring af aktiviteter
Vi er glade for, at vores dansearrangementer, herunder dans på Museumsøen og Caribisk Aften, fortsat kan finde sted. Vi håber, at der i den videre planlægning vil være fokus på at sikre adgangsforholdene til området, så vi fortsat kan afholde vores aktiviteter uden unødige forhindringer.
2. Parkering
Parkering er en tilbagevendende udfordring ved vores arrangementer. Vi ser derfor positivt på, at etableringen af parkeringspladser prioriteres tidligt i byggeprocessen. Vi vil dog gerne foreslå, at anlægningen af parkeringsområdet ved "Bananen" sker i etaper for at undgå, at hele området lukkes samtidig, hvilket ville skabe store udfordringer for brugere af havnen.
Vi og vores medlemmer benytter ofte gruspladsen ved vandrerhjemmet, og vi bidrager aktivt til Roskilde Havneforums arrangementer, eksempelvis Caribisk Aften og Jazzdays. Vi er derfor meget ærgerlige over, at planen for denne plads er blevet udskudt endnu engang. Det indebærer et stort slæbearbejde for os, da gruspladsen er ujævn, og vi vil derfor opfordre til, at denne plan fremskyndes.
3. Dansegulvet på Museumsøen
Dansegulvet på Museumsøen er en vigtig del af vores aktiviteter og en stor glæde for vores mange mennesker. Vi er derfor tilfredse med, at dette først vil blive berørt i sidste fase af byggeriet. Vi håber dog, at et nyt dansegulv vil være på plads, inden det eksisterende fjernes, så vi ikke mister denne værdifulde facilitet.
Vi vil samtidig gerne opfordre til, at der i byggeprocessen tages højde for, hvordan adgangsforholdene sikres, så det fortsat er muligt at komme til og fra området uden unødige gener.
Afsluttende bemærkninger
Vi anerkender, at en ombygning af havnen vil føre til midlertidige udfordringer, men vi håber, at planlægningen kan tage hensyn til de mange aktører, der bruger havnen til kulturelle og sociale aktiviteter.
Med venlig hilsen
Iben Blum
Salsa Latina

Susanne olsen

Høringssvar vedr. lokalplan 733 - Nyt vikingeskibsmuseum mv.
Cyklistforbundet i Roskilde anbefaler, at man fremover både kan gå og cykle på Fjordstien over Museumsøen og langs den gamle Vikingeskibshal, og at Fjordstien bliver tilstrækkelig bred, så det kan lade sig gøre.
Begrundelse:
I planen er stierne for cyklende lagt uden om Museumsøen. Det vil gøre Fjordstien mindre attraktiv at følge som cyklist.
Den cykelforbindelse, der foreslås i planen, er mindre trafiksikker end den nuværende.

Jens Børsting

Vedr. Lokalplan 733 - Nyt Vikingeskibsmuseum mv.
Det er en rigtig god og flot plan, der er udarbejdet af Vikingeskibsmuseet og Roskilde kommune.

Men: Det er efter min mening ikke rimeligt, at Vikingeskibsmuseet bruger lejligheden til at beslaglægge Museumsøen i form af, at stien, som går forbi det gamle museum og hen over havneområdet, skal omlægges, således at gående og cyklende trafik skal føres nord omkring bygninger og værksteder på Museumsøen.
Vikingeskibsmuseets repræsentanter har udtalt, at der ikke vil ske indhegning af det af Museumsøens område, som skal indgå som publikumsområde for museets gæster. Øen vil dermed være åben for alle, men man ønsker alligevel at ændre trafikken for Roskildes almindelige borgere, således at de skal gå en omvej for at komme fra Havneområdet mod nord og øst.
Man bør bevare stien - evt. indsnævre den ligt i bredde - gennem Museumsøen. Det er for mig og dem, jeg har drøftet det med, ok at beslutte, at cykler skal trækkes hen over Museumsøen, men det er vigtigt at bevare denne kombinerede stitrafik af hensyn til Roskildes borgere, som anvender den i stor stil til alle formål. Det er også vigtigt, at børn, som skal til sejl- eller roklubben til sport, ikke skal køre en omvej ned gennem rundkørslen og videre ind ad Vindeboder eller Havnevej, med de trafikudfordringer, det vil medføre.

Majbritt Laurberg

Flot projekt på mange måder, MEN!

V A N D ???

310 millioner kr. er mange penge at bruge på et vikingeskibsmuseum, uden at man har indtænkt en permanent løsning på de klima forandringer som medfører stigning af vandstande og skybrud i mængder vi ikke har set før.

En ny og værre "Bodil" kommer så hvorfor ikke etablere den regional løsning ved Frederikssund, som tidligere har været på tale ?

Da stormfloden kom efter Bodil, gik det ud over rigtig mange af husene på Sankt Clara vej, Strandengen og Frederiksborgvej. På Sankt Clara vej skyldtes det dels det indløb man har lavet der går fra fjorden og op mod Sankt Clara vej, dels af kommunens kloaker hernede på ingen måde kunne følge med.

Det samme sker hver gang der er skybrud og det koster samfundet rigtig mange penge at få reetableret de huse der bliver ramt. Lars Viboe Pilmann fra FORS er ekspert ift. skybrud, og han har udregnet og dokumenteret hvor meget det koster. I bedes venligst kigge på den rapport, som allerede har været fremlagt for kommunen. Økonomi er en ting, men de menneskelige omkostninger det forårsager at få sit hjem/ hus oversvømmet gang på gang er en anden sag, især når man har gjort alt hvad man kan for at undgå at der trænger kloakvand ind i hele huset. Der har de sidste 17 år været afholdt møder med FORS, Roskilde kommune og borgmester for at få kommunen til at forbedre kloak forholdene hernede. Hvornår sker det?

I projektforslaget fremgår det, at der etableres regnvandshåndtering og skybrudstraceet som skal opsamle skybrudsvand fra Sankt Clara vej og lede til fjorden, er dette godt nok? Og vil de kildeløb og afvandingsrender i Strandengen som skal supplere skybrudsopsamlingen ikke bare kunne gøre at en evt. stormflod vil skade de omkringliggende boliger mere? Det har tidligere været på tale at forhøje græsarealet foran fjordindløbet ved "legepladsen" imod Sankt Clara vej og Strandengen med en ca. 30 cm. stigning (muligvis mere), er dette stadig meningen, nu hvor man alligevel har i sinde at grave op og plante til i et ellers fredet område med mulig forurening? Alt andet giver ikke mening når man allerede er i gang.

Største og VIGTIGESTE bekymring går på VAND, herefter kommer nogle overvejelser.

1. Vil man fjerne de (uskønne) træhegn der er sat langs vejen ved Sankt Clara vej? og kunne det tænkes at man erstatter dem med vedligeholdelses frie kampsten ligesom ved Byparken (de vil passe ind og er vel også bedre ift. "terror" sikring som man jo tænkte på ift. Byparken).

2. kan man sætte hastigheden ned på Sankt Clara vej, nu hvor flere cyklister skal den vej? Der har været flere også alvorlige ulykker med cyklister både i krydset mellem Strandengen og Sankt Clara vej, senest en busulykke hvor en yngre pige kom til skade på sin cykel. Også rundkørslen ved tanken er "ikke for børn".

3. Vil der være gener for de omkringliggende naboer til vikingeskibsmuseet under byggeriet/ etableringen? I så fald hvilke? Her tænkes på støj og bygge gener, Boringer der kan medføre skader på de omkringliggende huse, såsom sætningskader. Dette er set tidligere under udvidelse af havnen, byggeri på havnen.

Vi er mange naboer til Vikingeskibsmuseet, som har brug for at der bliver inkluderet en varig og uomtvistelig nødvendig løsning på dette.

4. Vil de containere som Vikingeskibsmuseet sætter på siden af bygningen hen imod legepladsen blive fjernet varigt? (det er en "øjenbæ").

5. Hvis man bliver generet af byggeriet som erhvervsdrivende nabo, er der så erstatning for tab af indtjening?





Inge Sewerin & Jan Nicolaisen

Fint forslag med gode og visionære pointer.
Vi anerkender, at der indtænkes en lift ved eksisterende museumsbygning/museumshallen.
Vi opfordrer til, at der overvejes en rampe til både kørestole, barnevogne mv fx integreret i det nye trappe/siddeområde langs bygningen.
Vi opfordrer også til, at der etableres handicapadgang til udsigtsplateau (7.25)
Også vi er stærkt bekymrede for den mere risikable adgang for cyklister. Vi møder mange cyklende børnefamilier i området.

Palle Lehmann-Larsen

Jeg undrer mig over manglende hensyntagen til cyklister, som kommer fra den østlige del sf Roskilde. Det være sig den lange omvej de skal køre samt de ofte belastende trafikforhold de skal igennem ( rundkørslen især). Jeg syntes ellers vores kære kommune plejer at vise disse hensyn - men var ikke lige her. Jeg skal kraftigt anmode om etablering af en cykelsti tværs igennem som der er nu.
Med venlig hilsen
Palle Lehmann-Larsen

Hans-Henrik Ahrenst

Flot projekt.

MEN, hvorfor skal cyklisterne ud på en farlig omvej...

Tomas Breddam har 2 kasketter her, som formand for Vikingeskibsmuseets bestyrelse og som byens borgmester – det er lidt betænkeligt.
Man kan få den tanke at lokalplansforslaget er udarbejdet med ført hånd, hvor museets gæster prioriteres over sikkerheden for byens cyklister.

Læs mere i vedhæftningen som også anviser et løsningsforslag.


Vedhæftede dokumenter

Søren Bøgild Jensen

Jeg bemærker, at et af lokalplanens formål er, at sikre gode adgangsforhold til fjorden over museumsøen. Det synes jeg er vanskeligt at få øje på, med det fremlagte forslag.

Der er rigtig mange borgere fra Himmelev og Roskilde Øst, som dagligt benytter området ved – og omkring havnen – ikke mindst de mange, som har en lystbåd liggende i Roskilde havn, og som i øvrigt betaler en ret stor sum penge for at kunne benytte sig af denne facilitet. Disse bådejere betaler for løbende vedligehold af broer m.m., som også resten af byens borgere, turister osv. nyder at besøge og færdes på.

En del af disse borgere benytter naturligvis den nuværende cykel- og gangsti foran Vikingeskibsmuseet. De, som ad denne vej kommer cyklende, vil med den nye lokalplan blive ledt ud igennem en af de mest trafikerede rundkørsler i Roskilde. Det duer simpelthen ikke.

Et andet faktum er, at besøgende gæster - og især antallet af besøgende gæster til Vikingeskibsmuset - er ret begrænset i store dele af døgnets timer - og at besøgsfrekvensen i øvrigt er ret sæson-betonet. I den sammenhæng er det drastisk helt at fjerne cykel- og gangstien foran museet.

Alt i alt er der rigtig gode argumenter for at bevare den nuværende cykeladgang til havnen evt. med et par enkelte modifikationer, som tydeligt markerer, at der både er cykel- og gangsti. Det kan sagtens lade sig gøre. Det kan det så mange andre steder i verden med lignende turistattraktioner.

Der skal være plads til alle, men byens skatteborgere må have førsteprioritet.




peter kallesøe

Høringssvar lokalplan 733 , lokalplan Vikingeskibsmuseet Roskilde den 22/3 2025

De fleste af de kommentarer fra aftenen hvor lokalplansforslaget blev gennemgået (18/3 2025) var V A N D.

”Bodil” (storm den 4/12 2013) gav en vandstand op til 2,1 m over daglig vande, overskyllede havnen og omliggende veje/ bygninger og det halve Frederikssund.
En ny og værre ”Bodil” kan meget vel komme i fremtiden – Projektet har ikke udarbejdet en permanent løsning som kan løse problemet – blot foreslået udlægning af Watertubs vand skodder mv – lappeløsninger her og der.
Det er ganske uansvarligt at igangsætte et projekt til 310 mio kr uden at løse vand problemet permanent.
Forslag:
Etabler en regionalløsning ved Frederikssund ( Projektforslag fra Ramboll, dec 2013 ) anslået pris 130 mio kr
Etabler ny bygning som vist i lokalplanen , flyt skibene mv, anslået pris 180 mio kr
Etabler haveanlæg omb. af eks bygning anlæg af p-pladser mv når der er kr i kassen.
Mvh Peter Kallesøe Kirkegade 1 4000 Roskilde tlf 20555280

Lola Bahl

Cykelsti skal bevares, således der er nem, grøn og sikker offentlig færdsel mellem strandengen og havnen.

Anders Knudsen

Plænen ved det eksisterende museum bruges i dag til et væld af aktiviteter lige fra familier der spiller rundbold, børn der flyver med drage, start og mål for motionsløb mm. En god, åben plads med fantastisk udsigt til fjorden, der bare indbyder til rekreative aktiviteter. Det planlagte landskabsdesign med strandeng lukker ned for mulighederne. Så kan man spadsere og lege at man er på strandengen. Den findes længere ude i Kællingehaven. Jeg er bange for at der er lagt for meget vægt på pænhed og bange for at det bliver kedeligt og uden det liv man kan opleve i dag. Samtidig forstår jeg heller ikke at man vil forringe cykeladgang til havnen. Ellers meget spændende projekt, både med det nye museum og mulighederne med den eksisterende bygning.

Flemming Eske Hansen

Det er uacceptabelt at fjerne cykelstien på tværs af museumsområdet. Cykelstien sørger for en trafiksikker cykeladgang til Roskilde Havn for borgerne fra Roskilde øst.

Erik Holm

Det er et af de eneste område hvor Roskildes borger har mulighed for at være ved fjorden . der må ikke afspæres for området.
Erik Holm

Sigurjon Pall Jonsson

Der bør være mulighed for at cykle på tværs af museum området
Med venlig hilsen, Sigurjon Pall Jonsson

christian Aarosin

Bevar cykelmulighed fra Strandengen til havnen
#ALLE TIDERS ROSKILDE