Forslag til Temalokalplan 744 for Roskilde bymidte
Roskilde Byråd har på sit møde den 21. maj 2024 vedtaget at fremlægge forslag til lokalplan 744 til offentlig høring.
Høring
Roskilde
4. august 2025
26. maj 2025

Høring
Temalokalplan 744 er en videreudvikling af eksisterende lokalplan 622 for Roskilde bymidte, som omhandler temaerne bevaring, skilte, træer og byrum. I forslag til temalokalplan 744 er der tilføjet et ny tema om anvendelse, gældende for de primære og sekundære handelsgader (se kort for udpegning ovenfor). Ny tekst er markeret med lilla i lokalplanforslaget, så det er tydeligt i høringsperioden, hvilke afsnit der er nye i forhold til eksisterende lokalplan 622. Derudover er der foretaget redaktionelle ændringer, så teksten er tilpasset til det nye udvidede formål for lokalplan 744.
Temalokalplanen regulerer ikke bebyggelses omfang, krav til parkering, friareal mv. Dette er fortsat reguleret gennem de eksisterende lokalplaner for de enkelte område. Uden for udpegningen af de primære og sekundære handelsgader, gælder eksisterende lokalplaner også fortsat for anvendelses bestemmelser.
Det er muligt at indsende skriftlige bemærkninger til forslaget i høringsperioden nederst på siden. Høringsfristen er den 4. august 2025.
Lokalplan 744 for Roskilde bymidte
Borgermøde
Alle interesserede kan høre mere om forslaget på borgermødet den 24. juni 2025 kl. 17-18:30, kantinen, Roskilde Rådhus, Rådhusbuen 1.
Videre proces
Når høringsperioden er afsluttet, vil vi samle op på de høringsvar, vi har modtaget, og vurdere om de giver anledning til ændring af planlægningen. Herefter vil byrådet tage endelig stilling til planforslaget.
Miljøvurdering
Roskilde Kommune har truffet afgørelse om, at der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering af forslag til lokalplan 744. Du har mulighed for at klage over denne afgørelse inden den 23. juni 2025 kl 23.59.
Se klagevejledningen vedrørende afgørelse om ikke at udarbejde miljøvurdering
Offentligt tilgængeligt
Vær opmærksom på, at dit høringssvar (det dokument, du indsender) vil være offentligt tilgængeligt her på siden, så snart du har indsendt det. De oplysninger, du giver nedenfor om din adresse og emailadresse, vil ikke blive vist her på siden.
Dit navn og adresse vil fremgå af det høringsnotat, som udarbejdes til den politiske behandling af sagen. Dine oplysninger vil være offentligt tilgængeligt i indeværende byrådsperiode (2022-25) og næste, dvs. i max. 8 år.
Når du har sendt høringssvaret, går svaret automatisk til sagsbehandler. Du vil modtage en kvitteringsmail på den mailadresse, du har oplyst.
Navne-/adressebeskyttelse og følsomme personoplysninger
Har du navne-/eller adressebeskyttelse skal du sende dit høringssvar via Byudvikling og Grøn Omstillings digitale post vedr. høringer (borger) og gøre opmærksom på i mailen, at du har navne-/eller adressebeskyttelse. Dit høringssvar vil efterfølgende blive vist på høringsportalen og indgå i høringsnotatet i den politiske sag med oplysning om navne-/eller adressebeskyttelse.
Hvis du oplyser følsomme personoplysninger i dit høringssvar skal du sende dit høringssvar via Byudvikling og Grøn Omstillings digitale post vedr. høringer (borger) eller Byudvikling og Grøn Omstillings digitale post vedr. høringer (virksomhed/forening). Følsomme personoplysninger er f.eks. oplysninger om politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning; helbredsoplysninger m.m. Dit høringssvar vil efterfølgende blive vist på høringsportalen og indgå i høringsnotatet i den politiske sag uden oplysning af navn og adresse.
Personoplysninger
Vi beder om dine oplysninger for at kunne behandle og vurdere høringssvarene i forhold til den aktuelle sag. Når du udfylder og sender denne formular til os, bekræfter du samtidig, at vi gerne må registrere de oplysninger, du selv har tastet ind.
Kontakt Byudvikling og Grøn Omstilling
Høringssvar (4)
I forbindelse med udarbejdelsen af lokalplansforslaget 744 for Roskilde Bymidte, vil jeg gerne indsende følgende kommentar.
Da lokalplanen gerne skal være fremtidssikret og at udviklingen for detailforretninger er usikker og det desværre ser ud til at antallet af forretninger falder, vil jeg foreslå at man samler så meget som muligt på de primært handelsliv med facade ud til Skomagergade og Algade.
I lokalplansforslaget side 17, er der indsat en tegning af de gader der skal være Primære og Sekundære handelsgader. For at skabe et attraktivt handelsliv og en gågade, hvor kunderne får en samlet oplevelse, vil jeg foreslå at man samler de ”rigtige” butikker (primære handelsliv) i de lokaler der har facade mod Algade og Skomagergade. Det vil gøre at de ”rigtige” butikker såsom tøjbutikker, skobutikker, vinbutikker mv. alle ligger nogenlunde sammen og kunderne ikke skal finde dem på alle mulige sidegader. Det vil give en bedre samlet kundeoplevelse når antallet af ”rigtige” butikker i fremtiden falder.
Selvom der i dag ligger en butik på de sekundære handelsgader, såsom Støden, Ringstedgade, Sank Peders Strædet og Karen Olsdattergade, vil det i fremtiden blive rigtig svært at leje de beliggenheder ud til detail, da langt de fleste detaillejere vil have facade mod gågaden. Derudover kommer der heller ikke den rigtige kundestrøm op ad sidegaderne, så butikkerne får ikke solgt nok i de lokaler.
Målet må være at skabe en god kundeoplevelse for at være konkurrencedygtigt overfor Ros1 Torv, City2, Holbæk, Køge og andre omkringliggende byer. Det gør man ved at samle de butikker som er i byen på gågaden og bruge de lokaler der bliver til overs på de sekundære gader til understøttende funktioner.
/Modtager på mail den 1. juli 2025.
Lagt på administrativt den 21. august 2025.
Vedrørende: Anmodning om ændring af lokalplanens afgrænsning for matrikel 303a, Byvolden 4.
Kære Roskilde Kommune
Jeg skriver som ejer af matrikel 303a, Byvolden 4, for at indgive et høringssvar til forslag til temalokalplan 744 for Roskilde bymidte. Mit formål er at anmode om en ændring af lokalplanens afgrænsning, så den går uden om matrikel 303a.
Afgrænsningen for lokalplanen ser således ud i forslaget til lokalplan 744:
Jeg anmoder om at afgrænsningen ændres til:
Dvs. at afgrænsningen går mellem matrikel 303a og 303d.
Jeg baserer min anmodning på en række observationer, som jeg mener, argumenterer for, at min ejendom ikke har den nødvendige bymæssige betydning for lokalplanens formål.
Argumentation for ændring af afgrænsning:
1. Begrænset byrumsmæssig betydning:
o Matrikel 303a har ingen facade direkte ud mod Støden eller Helligekorsvej.
o Ejendommen er kun synlig fra et meget begrænset udsnit af byrummet og stort set kun, når man bevæger sig forbi krydset Støden og Helligekorsvej.
o Matriklen har ingen direkte forbindelse til byens primære byrum eller gangstrøg, hvilket understreges af en meget begrænsede fodtrafik.
2. Inkonsekvent afgrænsning:
o Lokalplanens afgrænsning er langs den nordlige side af Støden og Helligekorsvej konsekvent kun en ejendom dyb. Inklusionen af matrikel 303a bryder med dette princip og skaber en afgrænsning, der er to ejendomme dyb ved Støden, en undtagelse fra den ellers ensartede afgrænsning.
3. Uproportionel økonomisk byrde:
o Den nuværende lokalplan pålægger ejendommen en række restriktioner, herunder krav om kommunal godkendelse af renoveringer og begrænsninger i form af f.eks. krav om reetablering af skorsten ved tagrenovation.
o Disse restriktioner har betydelige økonomiske konsekvenser for mig som ejer.
o Jeg mener, at de pålagte byrder står i et uforholdsmæssigt forhold til den begrænsede bymæssige betydning, min ejendom har for bevaringen af Roskilde Bymidte.
Jeg anerkender vigtigheden af at bevare bymidten og støtter lokalplanens overordnede formål. Jeg mener dog ikke matrikel 303a bidrager i væsentlig grad til dette formål, og at de pålagte restriktioner derfor er uforholdsmæssige.
Jeg ser frem til kommunens overvejelser.
Tak.
Med venlig hilsen
Deniz Said
Indledning
Roskilde Handel takker for muligheden for at afgive høringssvar til lokalplan 744, der sætter rammerne for udviklingen i Roskilde Bymidte. Vi støtter intentionen om at styrke bymidten som et attraktivt handels- og bylivsområde. Samtidig ønsker vi at sikre, at lokalplanen understøtter det eksisterende butiksliv bedst muligt, også i et udviklingsperspektiv.
Detailhandlens rammer – fleksibilitet og mulighed for udvikling
Vi anerkender visionen om at styrke bymidten med fokus på "bylivsskabende" og "bylivsunderstøttende" funktioner. Vi finder det nødvendigt, at der også er fleksibilitet i fortolkningen, så ikke fremtidige koncepter, popup-butikker eller kombinationserhverv udelukkes. Det er vigtigt, at der gives plads til nye og dynamiske former for detailhandel, som ikke nødvendigvis passer ind i en klassisk opdeling fx mellem offline og online. Detailhandelen og dermed også bymidter er under så hastig forandring, at lokalplaners tidshorisont kommer under pres.
Vi foreslår:
• At begrebet “bylivsskabende” i §3.3 og §3.7 suppleres med åbne fortolkningsmuligheder eller en løbende vurderingsmekanisme i dialog med handelslivet.
• At ved ombyg/nedbyg i sidegader kan ændres status/gives dispensation fra Bylivsskabende til Bylivsunderstøttende for, at der kan arbejdes med rentable projekter.
• At der ligeledes ved nybyg kan være den fleksibilitet – vi ser desværre en udfordring ved det kommende byggeri ved Sortebrødre Plads, når det alene bliver Bylivsskabende.
• At der gives mulighed for midlertidig anvendelse (f.eks. popup-butikker eller eksperimenterende handelsformer), også i primære handelsgader.
Skiltning og vareeksponering – synlighed er overlevelse
Butikkernes synlighed er afgørende for deres eksistens. Lokalplanen sætter klare begrænsninger for facadeudtryk, skilte og vinduesudformning (§12, §§4-5 og §§10). Det er vigtigt, at det ikke medføre, at butikker mister deres evne til at signalere åbning, identitet og indhold.
Vi opfordrer til:
• At §12 og §§4.2 præciseres, så det klart fremgår, at butikker må benytte synlige, men ordentlige skilte og displays, også udendørs – herunder A-skilte, vinduesdekoration og produktvisning, så længe det ikke er til gene for trafikken.
• At §12.1 præciseres så navnetræk og logo godt kan indeholde slogan, som det ofte ses i designmæssige sammenhæng.
• At der §12.9 præciseres af skilte godt kan være med overtrukket film. Overvejelse om præcisering af teknik virker overflødig. Skilteteknik udvikler sig også hurtigt.
• At butikker fortsat må udstille varer udenfor facaden (fx blomster, tøjstativer, kurve m.m.) i dagtimerne på en smidig og tilgængelig måde.
• At lokalplanen indeholder en formulering om, at skiltning og eksponering vurderes helhedsorienteret, med hensyntagen til både arkitektur og handelslivets behov.
• At det nuværende Gå-gade-laug fortsat (i fremtiden i regi af Roskilde Handel og Erhverv) fortsat kan medvirke til at bymidtens udtryk forstærkes.
Events, aktiviteter og foreningsliv – forudsætning for byliv
Roskilde Handel og Erhverv gennemfører årligt en lang række arrangementer og events – fra bylivsaktiviteter og torvedage til større markeder og kampagner. Disse skaber liv, tiltrækker besøgende og øger omsætningen for butikkerne. Lokalplanen bør tydeligt understøtte og værne om dette aktivitetsniveau.
Vi foreslår:
• At §1.5 og §§3-4 suppleres med formuleringer, der udtrykkeligt giver plads og mulighed for aktiviteter og events i det offentlige rum – også med midlertidig brug af facader, pladser og gader.
• At der udpeges fleksible zoner i midtbyen, hvor arrangementer og aktiviteter kan finde sted uden særskilt tilladelse ved mindre tiltag. De skal varsles, men muligheden skal være givet.
• At der skabes bedre forudsætninger for at afholde torvedage og lignende dage, hvor der kan tiltrækkes flere besøgende end de nuværende torvedage.
Tilgængelighed og adgangsforhold – kunder skal kunne komme til
For at sikre et attraktivt handelsliv er det afgørende, at kunder og leverandører let kan tilgå bymidten. Lokalplanen berører ikke direkte parkering og trafikregulering, men dette bør nævnes som vigtigt samspil med øvrig planlægning.
Vi anbefaler:
• At §14 suppleres med at belægning også skal tage hensyn til varelevering.
• At kommunen i tilknytning til lokalplanen sikrer tilgængelighed for både gående, cyklister og bilister, inkl. korttidsparkering, varelevering og handicapadgang.
• At tilgængelighed tænkes sammen med eventaktiviteter og butikkernes hverdag.
• At vi kan fortsætte dialogen om ændringer i varelevering, som ændres i Algade ved den kommende renovering.
Afslutning
Vi ønsker en levende og attraktiv bymidte – og det kræver også gode rammer for detaillivet. Det arbejdes der hårdt med i den nye bymidtestrategi og den kommende event- og aktivitetsstrategi.
Vi er derfor meget opmærksomme på, at de nævnte strategier skal kunne udføres inden for de rammer lokalplan 744 giver. Den må ikke blive en spændetrøje.
Roskilde Handel og Erhverv står gerne til rådighed for dialog og samarbejde om implementering og konkretisering.
Med venlig hilsen
Morten Bo Berthelsen
Direktør, Roskilde Handel og Erhverv
Mobil: 54345820
Mail: morten@erhvervsforum.dk
Jeg er medejer af en ejendom i bymidten af Roskilde, beliggende på Skomagergade 32A. Ejendommen er i dag reguleret af den ældre lokalplan, som i praksis begrænser anvendelsen af arealerne på 1. sal og i kælder.
Jeg vil gerne benytte lejligheden til at indsende et høringssvar til Temalokalplan 744:
Forslag:
Åbn mulighed for, at der på 1. sal og i kælderplan kan indrettes et fitnesscenter som lejer.
Begrundelse:
Et fitnesscenter vil tiltrække daglig trafik – både om morgenen, formiddagen og aftenen – hvilket gavner de omkringliggende butikker, caféer og restauranter.
Det svarer til tidens fokus på sundhed, motion og velvære, hvor borgerne ønsker let adgang til træningsmuligheder i bymidten.
Den eksisterende lokalplan tillader i dag bl.a. forsikrings- og bankforretninger på 1. sal – funktioner, som i stigende grad digitaliseres og har mindre fysisk behov. Derfor er det relevant at modernisere anvendelsesmulighederne.
Jeg ser et stort potentiale for, at et fitnesscenter vil styrke bymidtelivet, tiltrække flere mennesker og bidrage positivt til områdets udvikling i tråd med 2025-fokus på sundhed og trivsel.
På forhånd tak for behandlingen af mit forslag. Jeg står naturligvis til rådighed for yderligere dialog, hvis der er behov.
Med venlig hilsen
Kurt Bager