Mennesker har brug for mennesker

'Mennesker har brug for mennesker' er et partnerskab, som har til formål at fremme håb, recovery og adgangen til fællesskaber for mennesker med psykiske lidelser via have- og naturaktiviteter.

Sct. Hans Have deltager sammen med VeteranHaven i Slagelse i partnerskabet ”Mennesker har brug for Mennesker” sammen med den regionale psykiatri, den kommunale socialpsykiatri og brugere af psykiatrien.

Formålet er at skabe bedre trivsel, håb og adgang til diagnosefri fællesskaber for mennesker med psykiske lidelser og at udvikle nogle bæredygtige samarbejdsmodeller mellem de forskellige parter.

Helt konkret udforsker vi, hvordan mennesker, som er i behandling i Psykiatrien, kan få glæde af at komme og være en del af inkluderende fællesskaber i hhv. VeteranHaven og Sct. Hans Have. Deltagerne inviteres til at være med i havernes hverdagsopgaver eller blot at gå ture, hilse på dyrene eller sidde på en bænk under den åbne himmel. Personale eller pårørende er også meget velkomne i haverne.

I 2023-25 støtter Velux Fonden udviklingen af bæredygtige samarbejdsmodeller mellem de fire parter gennem samskabende, eksperimenterende læringsloops. VIVE er tilknyttet som evaluator.