Tekniske hjælpemidler
Der findes mange forskellige tekniske hjælpemidler, som kan hjælpe dig til at få en bedre hverdag.
§ 112 - Tekniske hjælpemidler
Tekniske hjælpemidler kan være hjælpemidler inden for følgende områder:
- Hjælpemidler til personlig pleje (toiletforhøjer, badebænk mv.)
- Hjælpemidler til mobilitet (albuestok, rollator, kørestol mv.)
- Hjælpemidler til husholdningen (special arbejdsstol, særligt bestik mv.)
- Hjælpemidler til indretning og tilpasning af boligen (løs rampe mv.)
De tekniske hjælpemidler bliver også kaldt genbrugshjælpemidler, da de ydes som et lån og vi genbruger dem via vores depotfunktion.
Dine økonomiske forhold har ikke betydning for om du kan få bevilget et hjælpemiddel.
Der ydes støtte til hjælpemidler hvis du har en varig funktionsnedsættelse og det vurderes, at hjælpemidlet er en væsentlig lettelse i din dagligdag, eller en forudsætning for at du kan udføre dit erhverv. Hjælpemidler som skal anvendes som arbejdsredskab på en arbejdsplads kan ikke ydes efter servicelovens § 112.
Når du søger om et hjælpemiddel vil en terapeut besøge dig, hvis der er behov for det. Her vil terapeuten snakke med dig om din ansøgning. Derfra vil Hjælpemiddelafsnittet vurdere om du er berettiget til hjælpemidlet. Det kan også være nødvendigt at indhente oplysninger fra din læge.
Kvikservice
Hvis du har et varigt behov for hjælpemidler, kan du også dukke fysisk op i Kvikservice.
Vi står klar tre dage om ugen til at tage imod ansøgninger, straksafklare og udlevere/modtage hjælpemidler.
Åbningstider i Kvikservice
Kontakt Hjælpemiddelafsnittet
Sagsbehandling
Hvis du får et hjælpemiddel bevilget tager Hjælpemiddelafsnittet i Roskilde Kommune sig af eventuelle reparationer, mens du selv er ansvarlig for den daglige drift og vedligeholdelse. Du skal derfor være opmærksom på, at der kan være omkostninger forbundet med at låne et hjælpemiddel.
Sagsbehandlingsfrist
Sagsbehandlingsfristen på tekniske hjælpemidler og forbrugsgoder er 12 uger.
Etablering af nødkald og nøgleboks er 2 uger.
Lovgivning
Bekendtgørelse om hjælp til anskaffelse af hjælpemidler og forbrugsgoder efter lov om social service
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/1466
Syns- eller hørehjælpemidler og informations- eller kommunikationsteknologiske hjælpemidler
Har du brug for syns/høretekniske hjælpemidler eller informations- eller kommunikationsteknologiske hjælpemidler, skal du henvende dig til Specialcenter Roskilde på telefonnr.: 46 31 72 31.
Frit valg
Du har mulighed for frit at vælge en anden leverandør end Roskilde Kommune.
Dog gælder der ikke frit valg af:
- Genbrugshjælpemidler, hvis Roskilde Kommune kan stille et hjælpemiddel til rådighed, der er identisk med det du ønsker at købe.
- Hjælpemidler der skal bruges for at sikre hjælperes arbejdsmiljø, fx personlift.
Hvis du ønsker at benytte dig af frit valg, skal du hurtigst muligt, efter du har modtaget din bevilling, gøre opmærksom på dette.
Din sagsbehandler vejleder dig om, hvordan og på hvilke betingelser du kan foretage køb hos en anden leverandør, ligesom du bliver vejledt om hvordan faktureringen skal foregå.