Bolig - hvor kan jeg bo?

Når du kommer til Danmark, er det vigtigt, at du finder et sted at bo. Se dine muligheder for at finde en bolig her.

Midlertidige og permanente boliger

I forbindelse med meddelelse om opholdstilladelse til en flygtning træffer Udlændingestyrelsen afgørelse om, i hvilken kommune den pågældende skal bo.

Ifølge Integrationslovens § 12 stk. 1 skal Roskilde Kommune anvise dig et midlertidigt opholdssted. Dette betyder som regel, at du bliver boligplaceret på et værelse hvor der er adgang til fælles køkken og toilet. Mens du bor i kommunens midlertidige bolig for flygtninge skal du betale husleje, som er fastsat i Integrationsloven, samt overholde husorden. Selv om du ikke har en egentlig ret til at få anvist en permanent bolig fra kommunen, vil Roskilde Kommune prøve at hjælpe dig med at finde en permanent bolig. I givet fald får du kun et boligtilbud og anvisning til bolig gælder indenfor hele kommunegrænsen. Dette betyder, at du ikke kan forvente, at boligen ligger i et bestemt område i kommunen f.eks. byens centrum.

Dine chancer for at få et tilbud om permanent bolig øges hvis du er i arbejde.

Meld dig ind i en boligforening

Det er meget vigtigt, at du selv er aktiv boligsøgende. Det er meget vigtigt, at du hurtigst muligt melder dig ind i en boligforening. Det skal ske i god tid, da der er lange ventelister så du er klar til at slå til, når tiden er rigtig og den rette bolig dukker op. Det koster et årligt gebyr at stå på ventelisten. Gebyret skal betales, uanset om du er aktiv søgende eller blot ønsker at optjene anciennitet.

Du kan skrive dig op hos følgende boligselskaber i Roskilde:

• KAB
  • Boligselskabet Sjælland
    Boligselskabet Sjælland er en af de største boligforeninger på Sjælland. Foreningen har mere 12.000 lejeboliger fordelt ud over et stort område på Sjælland. De har mange boliger i Roskilde Kommune.

Yderligere information

Kontakt Integration

Du kan forvente svar fra os inden for 10 hverdage.