Borgerrådgiveren - hjælp til dig
Borgerrådgiveren hjælper dig som er borger eller virksomhed, og som er utilfreds med Roskilde Kommunes behandling af din sag.
Generel hjælp og vejledning
Ønsker du generel hjælp og vejledning, skal du henvende dig til Borgerservice.
Hos borgerrådgiveren kan du:
- Klage over kommunens sagsbehandling, personalets adfærd og hvordan praktiske opgaver bliver udført
- Få hjælp, hvis du har svært ved at forstå en afgørelse fra kommunen
- Få information og rådgivning om, hvordan du klager over kommunens afgørelser, og hvem der kan behandle din klage
- Komme med forslag til, hvordan kommunens sagsbehandling og betjening kan blive bedre
- Få borgerrådgiveren til at mægle mellem dig og en kommunal medarbejder
Borgerrådgiveren kan ikke behandle:
- Sager, hvor dialogen med kommunen endnu ikke er udtømt
- Det faglige indhold i kommunens afgørelser (fx en bevilling, et forbud, en tilladelse, et afslag)
- Indholdet af de politiske beslutninger
- Forhold om personale- og ansættelse i kommunen
- Forhold, som andre klageinstanser tager sig af
- Sager, der er afsluttet for mere end 1 år siden