I flere måneder op til selve etapestarten har små og store borgere, institutioner og byens erhvervsliv tænkt gult med stor kreativitet for at markere, at Roskilde er blevet udnævnt som startby i verdens største cykelløb.
For eksempel valgte Himmelev Skole at sætte fokus på det store cykelløb med en tema-uge op til St. Bededags-weekenden. Her arbejdede alle skolens cirka 800 elever sammen på kryds og tværs med emner og opgaver, der havde relation til Touren og Frankrig.
Hele arrangementet blev afsluttet med gennemførelsen af et lokalt Tour de France, der blev skudt i gang med skoleleder Sigurd Brønnum på ballonudsmykket motorcykel, hvorefter skolens elever cyklede eller gik (0. klasserne) en rundstrækning i området omkring Roskilde-skolen.
Starten på Tour de Himmelev
Stryhnsbakken omdøbt til Alpe d'Huez
Ruten omfattede både ”Le Grand Debut” på Fynsvej, en tur med ”Belle Vue Sur Mer” på Frederiksborgvej og en hård stigning op ad den stejle Stryhnsbakke, der i dagens anledning var omdøbt til Alpe d’Huez. Og på opløbsstrækningen kørte eleverne igennem en stor, gul Tour de France-port, som skolen havde lånt af Roskilde Kommune.
Tre lærere, der har været stærkt involveret i planlægningen og afviklingen at Himmelev Skoles Tour de France-uge, er Elisabeth Juhler Andersen, Pia Vibeke Pedersen og Charlotte Højer Stokholm.
De fortæller samstemmende om en skoleuge, hvor skolebørnene har kunnet deltage i værksteder, hvor de har været kreative i forhold til at lave Tour-pynt til deres cykelrute, de har sunget cykelsange og smagt på franske specialiteter, de har lært om Tour de France-historien, der er også blevet talt om doping, og der har været fokuseret på bevægelse og trafiksikkerhed.
Tema-ugen handlede meget om at være social og hjælpe hinanden på tværs af klasser og årgange.
Gul port, grønne trøjer og glade børn
Hensyn og hjælpsomhed i fokus
Helt i Himmelev skoles ånd arbejdede man i temaugen ud fra skolens værdiord: Tillid, tryghed, fællesskab, nysgerrighed og kreativitet. Så der var meget skolegang over hele forløbet, selv om fokus var på Tour de France og cykelløb.
”Vi har jo lavet en optakt til det, hvor vi også har haft noget UEA-undervisning (Uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering, red). Det har handlet om trafiksikkerhed og dét med at vise hensyn til andre. Give plads og hjælpe hinanden. De store har hjulpet de små, og der har været en masse fællesskab, som man også lærer om i folkeskolen”, siger Elisabeth Juhler Andersen.
Fællesskabet kom til udtryk i Himmelev Skoles Tour de France, hvor 9. klasserne kørte først ud på ruten, mens de mindre årgange heppede fra vejkanten. Og da de store kom i mål, fordelte de sig på strækningen for at være med til at sikre, at de mindste årgange kom sikkert rundt på ruten.
Det hele blev afviklet under en bragende forårssol og med en begejstring og glæde fra lille og stor, som lærer Elisabeth Juhler Andersen kun kunne smile bredt over, da hun blev bedt om at rangere dagen på en skala fra ”en dag på kontoret” til ”verdens bedste skoledag”.
”Det er da en af de dage, man kommer til at huske i sin lærerkarriere. Det er der ingen tvivl om. Det er en virkelig stor dag, der bare er gået virkelig godt. Mange glade børn og forældre, der har været med. Og voksne, der bare har taget et kæmpe ansvar. Det er fantastisk.”