Inden længe er det ikke de typiske skraldebiler, som roskildenserne vil se køre rundt i byens gader og stræder. I stedet vil vi kunne se byens nye, grønne investering - nemlig 15 hvide, nye skraldebiler, der kører 100 % på strøm. Dermed overgår hele "flåden" af skraldebiler i kommunen fra diesel til el.
"Roskilde Kommune var først med eldrevne bybusser på alle linjer inden for kommunegrænsen.
Det har været en succes, og så er det oplagt at investere i, at skraldebilsflåden også kun kører på el. Det giver mindre støj, mindre forurening og et bedre arbejdsmiljø", siger borgmester Tomas Breddam.
Den oplagte fordel ved skraldebiler på el er, at man slipper for at blive vækket af en lastbil på diesel, der holder i tomgang tidligt på morgenen - og at CO2-udledningen nedbringes.
Men skraldebilerne afgiver også mindre luftforurening i det nære bymiljø og bidrager til et bedre arbejdsmiljø for de skraldemænd, der bruger bilerne hver eneste dag.
Ser man på det snævert økonomisk, er bilerne dyrere i indkøb, så selv de lavere driftsomkostninger til drivmidler og vedligehold ikke er nok til at give en besparelse.
Men elektrificeringen kommer med en række fordele på klima-, miljø- og arbejdsmiljøsiden, som kan retfærdiggøre den lidt højere udgift.
Fakta
Lørdag den 11. november kl. 11-13 kan alle borgere opleve de nye el-skraldebiler på Stændertorvet i Roskilde. Man kan høre, hvor lidt de larmer og få en snak med en skraldemand og nogle af kommunens affaldsmedarbejdere.
Frederiksberg, København og Roskilde Kommuner hører til dem, der i Danmark har satset mest på at få affaldsindsamlingen gjort grøn med eldrevne skraldebiler.
Kilde: Renovationskørsel på el - 2023 opdatering (august 2023). Opdateret rapport vedr. erfaringer, markedsstatus 2023 og en guide til kommuner.
Rapport udarbejdet af 4-leaf Consulting A/S for Copenhagen Electric, Region Hovedstaden.
Note: Opgørelsen af "Antal skraldebiler i alt" kan variere lidt fra kommunen til kommune. Ud over biler med komprimator i rutedrift anvendes nogle få specialbiler, som fx kører, hvor der er atypiske forhold, eller hvor en affaldsfraktion ikke kan komprimeres.