Børnehuset Troldhøj vinder Årets Dagtilbud 2020-2021

Nyhed

30.08.21

153 indstillinger til Årets Dagtilbud 2020-21 er blevet gennemgået og vurderet. Vinderen blev Børnehuset Troldhøj i Svogerslev, som den 30. august fik overrakt prisen af Børne- og undervisningsminister, Pernille Rosenkrantz-Theil.

Lige inden for lågen er børnene i færd med at løbe om kap med bildæk, der trilles ned ad bakken. Igen og igen. De små ben sætter farten mere og mere op, så de kan følge med dækkene. Hos Børnehuset Troldhøj bydes den risikofyldte leg velkommen ud fra antagelser om, at børn lærer med kroppen forrest, skriver DCUM, der sammen med Børne- og Undervisningsministeriet, FOA, BUPL og KL står bag prisen.

I Børnehuset Troldhøj i Svogerslev er der fokus på at skabe alsidige og udviklende pædagogiske læringsmiljøer for børnene. Gennem bevidst fokus på ’risikofyldt leg’ og ’slåskultur’ bliver børnene motiveret til at være modige i trygge omgivelser. Det handler ifølge pædagogisk leder Ronni Mathiassen om, at når elementer af både tryghed og udfordring er til stede på samme tid, så bliver børnenes udvikling stimuleret.

Kombineret med en stærk evalueringspraksis, hvor det pædagogiske personale har en vedvarende nysgerrighed på egen praksis og indtager et tydeligt børneperspektiv, arbejder de i Børnehuset Troldhøj ud fra en klar pædagogisk intention, hvor den styrkede pædagogiske læreplan træder tydeligt frem. Derfor kåres Børnehuset Troldhøj som Årets Dagtilbud 2020-2021.

Personalet tager udgangspunkt i børnene

Det pædagogiske personale er bevidst om, hvorvidt de ’går foran’, ’ved siden af’ eller ’bagved’ børnene i dagens forskellige rutiner, lege og aktiviteter. I alle tre positioner er det pædagogiske personale optaget af at følge børnenes spor i opbygningen af deres legende pædagogiske læringsmiljøer. De tager udgangspunkt i, hvad børnene viser interesse for, fortæller om og viser motivation for. Det kan f.eks. sagtens tage længere tid at tage regntøj på i garderoben, end den tid børnene efterfølgende er ude i regnvejret. Og det er faktisk et helt bevidst pædagogisk valg.

Rammerne i Børnehuset Troldhøj er fleksible og mobile, samtidig med at der er et fravær af traditionelt legetøj. Det giver børnene plads til at bruge omgivelserne og personalet på mange måder i legen, fortæller Ronnie Mathiassen.

”Sammen med børnene bygger vi improviserede baner gennem lokalerne, hvor børnene kan kravle, løbe osv., og vi betragter både omgivelserne og det pædagogiske personale som læringsmiljøer,” siger den pædagogiske leder.

Allerede ved indgangen får vi syn for dette. Her løber en stejl trappe op til første sal i villaen, som udgør vuggestuen. Et par toårige børn er på vej ned ad trappen med faste greb i gelænderets balustre. Her foregår tydeligvis læring via sansning – og med kroppen forrest. Ligesom det er tilfældet udenfor, hvor børnene klatrer i træerne.

Stærk evalueringspraksis

Den fysiske og kropslige pædagogiske tilgang er hele tiden i fokus, og den pædagogiske praksis justeres på baggrund af dagtilbuddets stærke evalueringskultur. Her foregår daglige, systematiske evalueringer, b.la. gennem intuitive skemaer, som det pædagogiske personale bruger til evaluering af deres legemiljøer, idéer til forandringer og nye tiltag. Denne evalueringskultur er tydeligt forankret i hele personalegruppen.

Med kroppen forrest lærer børnene en masse, samtidig med at Børnehuset Troldhøj også går forrest og er et eksempel på en pædagogisk praksis, som andre kan lade sig inspirere af. Denne praksis viser en tydelig pædagogisk intention, det har også en konkret positiv betydning for børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse. Derfor kåres Børnehuset Troldhøj som Årets Dagtilbud 2020-2021.