Høring af Regulativ for erhvervsaffald
Ny national lovgivning gør det nu muligt for kommunerne at etablere indsamlingsordninger for erhverv med affald svarende til husholdningsaffald.
Høring
10. maj 2023
11. april 2023
Høring
Roskilde Kommunes Klima og miljøudvalg har godkendt ændringer af Regulativ for erhvervsaffald i Roskilde Kommune, hvor en ny affaldsordning for erhverv er fastsat. Regulativet sendes derfor i 4 ugers offentlig høring jf. § 7 i Bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer, -aktører m.v.
Kravene i lovgivningen til sortering af affald fra virksomheder er blevet skærpet pr. 1. januar 2023. Det er nu specificeret, at erhverv skal sortere i samme 10 fraktioner som husholdningerne; rest, mad, glas, metal, papir, pap, plast, mad og drikkekartoner, tekstiler og farligt affald.
Den nye affaldsordning tilbyder erhverv, at de kan benytte de containere, som husholdningerne benytter mest. Ligesom for husholdningerne er det en "pakkeløsning", hvor man ikke kan fravælge sorteringsløsninger. Den nuværende restaffaldsordning for erhverv ændres, så den indgår i den nye ordning for erhverv. Herved ophører muligheden for at tilbyde store restaffaldscontainere til erhverv uden sortering.
Materiale
Videre proces
Efter høringsperioden vil eventuelle bemærkninger og ændringsforslag indgå i grundlaget for, at byrådet tager endelig stilling til forslaget.
Offentligt tilgængeligt
Vær opmærksom på, at dit høringssvar (det dokument, du indsender) vil være offentligt tilgængeligt her på siden, så snart du har indsendt det. De oplysninger, du giver nedenfor om din adresse og emailadresse, vil ikke blive vist her på siden.
Dit navn og adresse vil fremgå af det høringsnotat, som udarbejdes til den politiske behandling af sagen. Dine oplysninger vil være offentligt tilgængeligt i indeværende byrådsperiode (2022-25) og næste, dvs. i max. 8 år.
Når du har sendt høringssvaret, går svaret automatisk til sagsbehandler. Du vil modtage en kvitteringsmail på den mailadresse, du har oplyst.
Navne-/adressebeskyttelse og følsomme personoplysninger
Har du navne-/eller adressebeskyttelse skal du sende dit høringssvar via Affald og Genbrugs digitale post vedr. høringer (borger) og gøre opmærksom på i mailen, at du har navne-/eller adressebeskyttelse. Dit høringssvar vil efterfølgende blive vist på høringsportalen og indgå i høringsnotatet i den politiske sag med oplysning om navne-/eller adressebeskyttelse.
Hvis du oplyser følsomme personoplysninger i dit høringssvar skal du sende dit høringssvar via Affald og Genbrugs digitale post vedr. høringer (borger) eller Affald og Genbrugs digitale post vedr. høringer (virksomhed/forening). Følsomme personoplysninger er f.eks. oplysninger om politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning; helbredsoplysninger m.m. Dit høringssvar vil efterfølgende blive vist på høringsportalen og indgå i høringsnotatet i den politiske sag uden oplysning af navn og adresse.
Personoplysninger
Vi beder om dine oplysninger for at kunne behandle og vurdere høringssvarene i forhold til den aktuelle sag. Når du udfylder og sender denne formular til os, bekræfter du samtidig, at vi gerne må registrere de oplysninger, du selv har tastet ind.