Forslag til nye affaldsregulativer i offentlig høring
Klima- og Miljøudvalget har den 1. juni 2021 godkendt, at forslag til nye affaldsregulativer sendes i offentlig høring.
Høring
Gadstrup og omegn
Jyllinge og Gundsømagle
Roskilde
Viby og omegn
Ågerup og omegn
9. juli 2021
11. juni 2021
Høring
Klima- og miljøudvalget har besluttet udformningen af nye affaldsordninger i kommunen, der skal træde i kraft medio 2022. De nye affaldsordninger er et resultat af Folketingets beslutning om, at alle landets kommuner skal sortere i 10 fraktioner.
Forslagene er udarbejdet da udvalget tidligere har vedtaget nye sorteringsordninger for husholdninger. Regulativerne rummer også nye regler for erhverv og kommunens egne institutioner og virksomheder.
I regulativet for husholdningsaffald kan følgende ændringer fremhæves:
Gældende fra medio 2022: ny sorteringsordning for plast, fødevarekartoner og for pap og papir. Farligt affald indsamles i røde kasser fra villaer og i miljøskabe ved fællesløsninger og boligselskaber. Tekstiler indsamles sammen med farligt affald. Ny storskraldsordning erstatter de nuværende ordninger. 14-dages tømning af mad/rest bliver standard hele året – med mulighed for ugetømning hele året mod en tillægspris, og normen for længde på adgangsvej for villaer og rækkehuse bliver 0 – 5 meter - længere adgangsvej kan tilkøbes mod et ekstra gebyr.
I regulativet for erhvervsaffald kan følgende foreslåede ændringer fremhæves:
Gældende fra medio 2022: Virksomheder med husholdningslignende affald, der ligger i samme ejendom som boliger kan optages i kommunens nye affaldsordning. Kommunens egne virksomheder og institutioner skal også fra medio 2022 sortere affaldet i de nye fraktioner, som husholdningerne skal.
Offentligt tilgængeligt
Vær opmærksom på, at dit høringssvar (det dokument, du indsender) vil være offentligt tilgængeligt her på siden, så snart du har indsendt det. De oplysninger, du giver nedenfor om din adresse og emailadresse, vil ikke blive vist her på siden.
Dit navn og adresse vil fremgå af det høringsnotat, som udarbejdes til den politiske behandling af sagen. Dine oplysninger vil være offentligt tilgængeligt i indeværende byrådsperiode (2018-2021) og næste, dvs. i max. 8 år.
Når du har sendt høringssvaret, går svaret automatisk til sagsbehandler. Du vil modtage en kvitteringsmail på den mailadresse, du har oplyst.
Navne-/adressebeskyttelse og følsomme personoplysninger
Har du navne-/eller adressebeskyttelse skal du sende dit høringssvar via Vejes digitale post vedr. høringer (borger) og gøre opmærksom på i mailen, at du har navne-/eller adressebeskyttelse. Dit høringssvar vil efterfølgende blive vist på høringsportalen og indgå i høringsnotatet i den politiske sag med oplysning om navne-/eller adressebeskyttelse.
Hvis du oplyser følsomme personoplysninger i dit høringssvar skal du sende dit høringssvar via Vejes digitale post vedr. høringer (borger) eller Vejes digitale post vedr. høringer (virksomhed). Følsomme personoplysninger er f.eks. oplysninger om politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning; helbredsoplysninger m.m. Dit høringssvar vil efterfølgende blive vist på høringsportalen og indgå i høringsnotatet i den politiske sag uden oplysning af navn og adresse.
Personoplysninger
Vi beder om dine oplysninger for at kunne behandle og vurdere høringssvarene i forhold til den aktuelle sag. Når du udfylder og sender denne formular til os, bekræfter du samtidig, at vi gerne må registrere de oplysninger, du selv har tastet ind.
Adam Conrad